Osallistu vastamainoskisaan – parhaat palkitaan Älä osta mitään -päivänä

Luontoliitto ja Voima-lehti järjestävät yhdessä nuorille suunnatun kilpailun. Kilpailussa etsitään nokkelia ja ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa kulutuskulttuuriin ja sen ympäristövaikutuksiin. Parhaat vastamainokset palkitaan 24.11.

Vastamainoskisassa on kaksi sarjaa: 12–19-vuotiaiden sarja sekä avoin sarja. Teoksen voit tehdä yksin tai kaverin kanssa. Kilpailuun lähetettyjä teoksia esitellään kulttuurikeskus Stoassa järjestettävän, Suuri aalto -vastamainosnäyttelyn yhteydessä ja julkaistaan Luontoliiton Instagram-tilillä Älä osta mitään -viikon aikana. Parhaat vastamainokset palkitaan 24.11. mm. Nuorten Luonto -lehden vuosikerralla ja diplomilla.

Mikä on vastamainos?

Vastamainos on mainosmainen juliste tai video, joka kommentoi mainoksia ja kulutuskulttuuria parodian ja huumorin keinoin. Vastamainokset voivat myös pyrkiä paljastamaan tuotteiden tai palveluiden haitalliset vaikutukset kuluttajille, yhteiskunnalle ja ympäristölle.

Esimerkkejä vastamainoksista löytyy mm. Voima-lehden vastamainosgalleriasta ja Mainoskupla-kilpailun sivuilta.

Miten kulutuskulttuuri ja ylikuluttaminen vaikuttavat ympäristöön?

Ylikulutus tarkoittaa sitä, että kulutamme luonnonvaroja nopeammin, kuin maapallo pystyy niitä tuottamaan. Ylikulutus aiheuttaa muun muassa luontokatoa eli luonnon monimuotoisuuden vähenemistä. Esimerkiksi metsien liiallinen hakkaaminen tuhoaa elinympäristöjä ja voi johtaa lajien häviämiseen, liikakalastus vaarantaa meriekosysteemejä, ja veden liikakäyttö voi jopa kuivattaa kokonaisia järviä.

Luonnonvarojen liikakäyttö ja ylikulutus vaikuttavat myös ilmastonmuutokseen ja lisäävät ilmansaasteita ja jätettä sekä pahentavat vesistöjen rehevöitymistä.

Näin teet vastamainoksen:

1. Etsi lehdistä tai internetistä sinua kiinnostava mainos. Mieti sitten, miten mainoksessa esitetty tuote tai palvelu vaikuttaa negatiivisesti ympäristöön?

2. Pohdi, miten voisit muokata mainoksen tekstiä, kuvaa tai logoa niin, että sen viesti muuttuu. Miten saat mainoksen kritisoimaan tuotetta ja sen ympäristövaikutuksia?

3. Voit toteuttaa vastamainoksen monin eri tavoin: 

  • Voit tehdä vastamainoksen olemassa olevan mainoksen päälle käsin, kuvankäsittely- tai graafisen suunnittelun ohjelmalla. (Esim. Canva.com on ilmainen graafisen suunnittelun verkkotyökalu.)
  • Voit tehdä vastamainoksen alusta loppuun itse piirtämällä sen käsin tai tietokoneen tai tabletin piirustusohjelmalla.
  • Voit myös piirtää itse ottamasi valokuvan päälle ja muokata sitä.
  • Vastamainoksen voi tehdä myös eri mainosten osia kokoamalla ja yhdistelemällä eli kollaasina.

Huom! Vastamainos voi lainata osia oikeasta mainoksesta tai useista mainoksista. Valmis teos kuitenkin muuttaa alkuperäisen mainoksen sanomaa ja kommentoi sitä. Vastamainos tuo näkyviin jotain sellaista tuotteeseen, sen valmistamiseen tai käyttämiseen liittyvää, mitä mainostajat eivät itse koskaan haluaisi sanoa ääneen. Vaikka vastamainoksen viesti voi olla – ja usein onkin – vakava, on sen tyyli usein leikittelevä ja jopa humoristinen. Tämän leikittelevyyden ja humoristisuuden vastamainokset lainaavat oikeilta mainoksilta.

Parodia ja kritiikkitarkoituksiin myös olemassa olevien mainosten tekstien ja kuvien sekä logojen lainaaminen on sallittua. Ne mahtuvat hyvin sitaattioikeuden piiriin ja valmiit teokset ylittävät teoskynnyksen.

Kilpailuun osallistuminen: 

Lähetä tekemäsi jpg/jpeg/png/pdf-muotoinen vastamainos 13.11. mennessä sähköpostitse osoitteeseen viestinta@luontoliitto.fi  Laita sähköpostisi otsikoksi VASTAMAINOSKISA. Kirjoita sähköpostiin myös teoksen tekijän (tai tekijöiden) nimi ja yhteystiedot.

Huom! Lähetäthän vain hyvälaatuisia kuvia, jotka voi tarvittaessa printata Stoan näyttelyyn. (Hyvä yleisohje on, että kuvan pisin sivu on väh. 3000px.)

Ilmoitathan samalla, kumpaan sarjaan osallistut!

Jos haluat lähettää paperisen kilpailutyön, suojaa se sopivan kokoisella kirjekuorella ja kirjoita osoitteeksi: Luontoliitto, Mannerheimintie 109, 00280 Helsinki.

Osallistumalla kilpailuun annat Luontoliitolle oikeuden julkaista tekemäsi kuvan Luontoliiton somekanavissa, Nuorten Luonto -lehdessä ja verkkosivuillamme sekä laittaa sen esille kulttuurikeskus Stoaan.

Lisätietoja:
suvi.rajamaki@luontoliitto.fi

Lue myös Luontoliiton muita uutisia