Sijainti: Pääsivu / Tutustu toimintaan / Retket ja luonnonharrastus

Retket ja luonnonharrastus

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää parhaat retket! Teemme päiväretkiä, viikonloppuretkiä, pidempiä luontomatkoja ja vaelluksia. Järjestämme myös luonnonharrastusleirejä ja -kursseja. Toiminta on suunnattu alle 29-vuotiaille.

Päiväretkiä lähiluontokohteisiin tehdään tavallisesti parin kuukauden välein erilaisilla teemoilla. Viikonloppuretkiä kauempana sijaitseviin kohteisiin, kuten eteläisen Suomen kansallispuistoihin, toteutetaan tavallisesti noin kolmesti tai neljästi vuodessa.

Joka kesä on tapana järjestää myös vähintään yksi pidempikestoinen, noin viikon mittainen retki vielä kauemmas, esimerkiksi vaellus johonkin Pohjois-Suomen erämaa-alueista tai luontomatka ulkomaankohteeseen.

Retkeily kuuluu ohjelmaan myös nuorten luonnonharrastusleireillä. Lisäksi piiri järjestää luonnonharrastukseen liittyviä kursseja, esimerkiksi luonnossa liikkumisen ja retkeilyn perustaidoista, lajintuntemuksesta ja luonnon antimien hyödyntämisestä ravinnoksi.

Useimmilla retkillä ei vaadita aiempaa retkeilykokemusta tai kummempaa varustusta. Monia retkeilyvarusteita on saatavilla myös lainaksi piiriltä. Retkillämme pyritään painottamaan kiireetöntä luonnon tarkkailua kuntoilukeskeisen suorittamisen sijaan, mikä osaltaan tekee niistä aloittelijaystävällisiä.

Tuemme myös jäsentemme omatoimista luontoharrastusta lainaamalla retkeilyvarusteita varastostamme. Lainaus on jäsenille maksutonta.

Kertomuksia ja kuvia menneiltä retkiltämme voi selailla piirin blogissa. Lähtisitkö itsekin mukaan jollekin retkellemme? Seuraa tapahtumakalenteria ja valitse, minkä tulevista seikkailuistamme haluat kokea!

Mukaan luonnonharrastustoimintaa, uusia retkiä ja muita juttuja suunnittelemaan ja toteuttamaan pääset ottamalla yhteyttä meihin, saapumalla paikalle seuraavaan suunnittelupalaveriin tai kertomalla meille kiinnostuksestasi jonkin retken tai muun tapahtuman yhteydessä.

Kuva: Piirin edustusjoukkue kisaamassa Tornien taistossa. © Milla Aalto