Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Luonnonharrastus

Luonnonharrastus

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää säännöllisesti pitkin vuotta luonnonharrastustoimintaa nuorille (noin 15-30-vuotiaille). Toiminnanmuotoja ovat päiväretket, viikonloppuretket, pidemmät luontomatkat ja vaellukset sekä luonnonharrastusleirit ja kurssit.

Päiväretkiä Turun seudun lähiluontokohteisiin tehdään tavallisesti parin kuukauden välein erilaisilla teemoilla. Viikonloppuretkiä kauempana sijaitseviin kohteisiin, kuten eteläisen Suomen kansallispuistoihin, toteutetaan tavallisesti noin neljästi vuodessa. Joka kesä on tapana järjestää myös vähintään yksi pidempikestoinen, noin viikon mittainen retki vielä kauemmas, esimerkiksi vaellus jossakin Pohjois-Suomen erämaista tai luontomatka ulkomaankohteeseen.

Retkeily kuuluu ohjelmaan myös nuorille suunnatuilla luonnonharrastusleireillä. Lisäksi piiri järjestää luonnonharrastukseen liittyviä kursseja esimerkiksi luonnossa liikkumisen ja retkeilyn perustaidoista, lajintuntemuksesta ja luonnon antimien hyödyntämisestä ravinnoksi.

Useimmilla retkillä ei vaadita aiempaa retkeilykokemusta, ja monia tarpeellisia varusteita on saatavilla lainaksi piiriltä. Retkillämme pyritään painottamaan kiireetöntä luonnon tarkkailua kuntoilukeskeisen suorittamisen sijaan, mikä osaltaan tekee niistä aloittelijaystävällisiä.

Kertomuksia ja kuvia menneiltä retkiltämme voi selailla piirin blogissa. Lähtisitkö itsekin mukaan jollekin retkellemme? Seuraa tapahtumakalenteria ja valitse, minkä tulevista seikkailuistamme haluat kokea!

Mukaan luonnonharrastustoimintaa, uusia retkiä ja muita juttuja suunnittelemaan ja toteuttamaan pääset ottamalla yhteyttä meihin, saapumalla paikalle seuraavaan suunnittelupalaveriin tai kertomalla meille kiinnostuksestasi jonkin retken tai muun tapahtuman yhteydessä.

Sivun kuva: Piirin edustusjoukkue kisaamassa Tornien taistossa Piikkiönlahdella Kaarinassa keväällä 2014. © Milla Aalto