Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Lastentoiminta

Lastentoiminta

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri tarjoaa lapsille suunnattua ympäristökasvatustoimintaa kuten luontokerhoja, perheretkiä ja leirejä eri puolilla Varsinais-Suomea ja Satakuntaa.

perheretki

Lasten luontokerhoissa muun muassa leikitään ulkona, retkeillään lähiluonnossa sekä askarrellaan – ja samalla opitaan lisää luonnosta. Jokaisella kerhokerralla on luvassa mukavaa puuhaa ja luontoelämyksiä samanikäisten kavereiden ja turvallisen ohjaajan kanssa. Kerhot kokoontuvat viikoittain koko kouluvuoden ajan. Osallistumismaksu on tavallisesti noin 30 euroa lukukaudelta riippuen kerhokertojen määrästä. Tarkemmat tiedot tällä erää toimivista luontokerhoista löydät tapahtumakalenteristamme

Päiväretkiä lapsille ja lapsiperheille lähiluontokohteisiin järjestämme etenkin kevät- ja kesäkaudella. Kevään retket perustuvat Luonto-Liiton Kevätseuranta-kampanjaan, ja niiden ohjelmassa on muun muassa mukavaa leikkimistä luonnossa, kevään merkkien ja muiden pienien ihmeiden havainnoimista sekä tietenkin aina yhtä ihana evästauko. Retket ovat tavallisesti osallistumismaksuttomia ja avoimia kaikille Luonto-Liiton jäsenyyteen katsomatta.

Luontoa havainnoidaan leikin lomassa myös erilaisten perhe- ja lastentapahtumien yhteydessä. Rastiratapohjaiset ulkoilutapahtumat kutsuvat perheen pienimpiä huoltajineen mukaan luontoseikkailuihin. Seikkailupäivän ohjelmassa voi olla esimerkiksi askartelua luonnonmateriaaleista, aarteenetsintää, vauhdikkaita pihaleikkejä, rauhallista luonnon ihmeiden tarkkailua tai erilaisia aistiharjoituksia.

Kesä on luontoleirien sesonkiaikaa, mutta joskus leirejä pidetään myös muina koulujen loma-aikoina. Lastenleireillä leikitään ja peuhataan luonnossa, pidetään hauskaa ja opitaan uutta ohjaajien ja leirikavereiden kanssa. Useimmiten lastenleirit kestävät yhden arkiviikon. Leireillä työskentelevät johtajat ja ohjaajat ovat saaneet Luonto-Liitolta koulutuksen työhönsä. Tavallisesti leirimaksu asettuu 100-200 euron haarukkaan.

Haluaisitko lähteä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lapsille tai lapsiperheille suunnattua toimintaa? Olet tervetullut riveihimme! Ota meihin yhteyttä ja kerro itsestäsi, niin tavataan ja suunnitellaan yhdessä lisää.

Kuva: Lapsiperheitä Kevätseuranta-retkellä Tuorlassa. © Milla Aalto

Tapahtumat
Lasten luontokerho Turussa maanantaisin 16.09.2019 - 09.12.2019 — Luonnonsuojelukeskus, Martinkatu 5, Turku
Turun ilmastoryhmän uusien ilta 18.10.2019 18:00 - 21:00 — Kampuskappeli, Rehtorinpellonkatu 4, Turku