Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Lastentoiminta

Lastentoiminta

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri tarjoaa lapsille suunnattua ympäristökasvatustoimintaa kuten luontokerhoja, perheretkiä ja leirejä eri puolilla Varsinais-Suomea ja Satakuntaa.

Lasten luontokerhoissa muun muassa leikitään ulkona, retkeillään lähiluonnossa sekä askarrellaan – ja samalla opitaan lisää luonnosta. Jokaisella kerhokerralla on luvassa mukavaa puuhaa ja luontoelämyksiä samanikäisten kavereiden ja turvallisen ohjaajan kanssa. Kerhot kokoontuvat viikoittain koko kouluvuoden ajan. Osanottomaksu on tavallisesti 20-30 euroa lukukaudelta riippuen kerhokertojen määrästä. Tarkemmat tiedot tällä erää toimivista luontokerhoista löydät tapahtumakalenteristamme.

Keväällä 2016 piiri pyöritti säännöllistä luontokerhotoimintaa erityislapsille- ja nuorille Toivolan toimintakeskuksella Turussa. Erityistarpeisiin räätälöityjen lähimetsäkerhojen toimintaan sisältyy paitsi luonnonharrastusta myös ympäristötoimintaa siivoustalkoiden muodossa.

Päiväretkiä lapsille ja lapsiperheille lähiluontokohteisiin järjestämme etenkin kevät- ja kesäkaudella. Kevään retket perustuvat Luonto-Liiton Kevätseuranta-kampanjaan, ja niiden ohjelmassa on muun muassa mukavaa leikkimistä luonnossa, kevään merkkien ja muiden pienien ihmeiden havainnoimista sekä tietenkin aina yhtä ihana evästauko. Retket ovat tavallisesti osanottomaksuttomia.

Luontoa havainnoidaan leikin lomassa myös erilaisten perhe- ja lastentapahtumien yhteydessä. Rastiratapohjaiset ulkoilutapahtumat kutsuvat perheen pienimpiä huoltajineen mukaan erilaisiin luontoseikkailuihin. Seikkailupäivän ohjelmassa voi olla esimerkiksi askartelua luonnon materiaaleista, aarteenetsintää, vauhdikkaita pihaleikkejä, rauhallista luonnon ihmeiden tarkkailua ja erilaisia aistiharjoituksia.

Kesä on luontoleirien sesonkiaikaa, mutta joskus leirejä pidetään myös muina koulujen loma-aikoina. Lastenleireillä leikitään ja peuhataan luonnossa, pidetään hauskaa ja opitaan uutta ohjaajien ja leirikavereiden kanssa. Tavallisesti lastenleirit kestävät yhden arkiviikon. Leireillä työskentelevät johtajat ja ohjaajat ovat saaneet Luonto-Liitolta koulutuksen työhönsä. Tavallisesti leirimaksu asettuu 100-200 euron haarukkaan.

Vuonna 2015 piiri lähti mukaan paikalliseksi yhteistyötahoksi Luonto-Liiton, Natur och Miljön ja Helsingin yliopiston ”Kaksi kieltä & luonto” -hankkeeseen, joka järjestää kaksikielisiä luontoleirejä lapsille ja perheille eri puolilla Suomea. Hankkeen myötä järjestetyn leiritoiminnan tavoitteena on tukea osallistujien kielellistä osaamista luonnollisella tavalla ja kehittää positiivista kiinnostusta sekä suomen- että ruotsinkieltä kohtaan. Lisätiedot tulevista ”Kaksi kieltä & luonto” -leireistä Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piirin alueella päivitetään Natur och Miljön nettisivujen ohella myös piirin tapahtumakalenteriin.

Haluaisitko lähteä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan lapsille tai lapsiperheille suunnattua toimintaa? Olet tervetullut riveihimme! Ota meihin yhteyttä ja kerro itsestäsi, niin tavataan ja suunnitellaan yhdessä lisää.

Sivun kuva: Metsän tunnustelua Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piirin "Lähimetsä eri aisteilla" -retkellä kesällä 2015. © Sofia Böling