Sijainti: Pääsivu / Toiminta

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri

Luonto-Liitto on lasten- ja nuorten ympäristöjärjestö, ja Vasp huolehtii sen toiminnasta Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Luonto-Liiton kohderyhmään kuuluvat kaikki pikkulapsista ja näiden huoltajista nuorison kautta kolmikymppisiin nuoriin aikuisiin.

teijo

Mitä Vasp tekee?

Vasp on monessa mukana. Vedämme erilaisia retkiä aina pienistä perheretkistä pitkiin vaelluksiin. Järjestämme luontoleirejä. Ohjaamme kursseja erilaisista luontoon ja ympäristöön liittyvistä aiheista. Toteutamme ympäristövaikuttamiskampanjoita, järjestämme tempauksia ja mielenosoituksia ja tuemme väkivallatonta ympäristöaktivismia. Järjestämme ympäristöystävälliseen elämäntapaan liittyviä tapahtumia, kuten tavaranvaihtotoreja ja kierrätysaskartelua. Lisäksi tietysti kokoustamme ja hengailemme.

Luonto-Liitto on keskeinen valtakunnallinen ruohonjuuritason ympäristöjärjestö. Se on poliittisesti sitoutumaton ja julistautunut syrjinnästä vapaaksi alueeksi. Luonto-Liitossa päätösvaltaa voi piirihallituksen jäsenenä harjoittaa jo 15-vuotiaana.

Minkälaista aktivismia Vaspin riveissä voi harrastaa?

Vaspin alla toimii Turun ilmastoryhmä, joka järjestää ilmastoaiheisia tempauksia ja kampanjoita. Näihin lukeutuvat muun muassa Uhanalaisajot. Ilmastoryhmä osallistuu Luonto-Liiton valtakunnallisen ilmastojaoston kautta myös valtakunnallisiin ja kansainvälisiin ilmastohankkeisiin.

Itämeren hyvinvoinnista kiinnostuneelle on mahdollisuus osallistua Luonto-Liiton Itämeri-lähettiläskoulutukseen ja sitä kautta pätevöityä alueensa koulujen Itämeri-lähettilääksi. Vasp on valmis maksamaan jäsentensä koulutusreissut kauemmaksikin. Tiedotamme aktiivisesti tulossa olevista koulutuksista.

Varsinais-Suomen paikallista susiryhmää on herätelty henkiin tämän vuoden aikana. Jos on kiinnostunut suurpetojen suojelusta ja siihen liittyvästä toiminnasta, kannattaa ottaa yhteyttä!

Paikallista metsäryhmää meillä ei suoranaisesti tällä erää ole, mutta tartumme usein tilaisuuteen ottaa kantaa ja tehdä yhteistyötä erilaisissa metsäluonnon suojeluun liittyvissä hankkeissa.

Jos haluaa vain hengailla luonto- ja ympäristöasioista kiinnostuneiden nuorten kanssa, tarttua silloin tällöin pienimuotoiseen järjestö- tai tapahtumanakkiin tai ihan vain tulla kokouksiin juomaan ilmaista kahvia (tarjoamme!) niin nekin ovat vallan tervetulleita tapoja osallistua toimintaamme. Pienikin teko on vapaaehtoistyössä arvokas.

Miten Vaspin toimintaan pääsee?

Tapahtumakalenteri kertoo, missä menemme. Tervetuloa mukaan tapahtumiin! Tapahtumiin voivat osallistua aivan kaikki, jäsenyyteen katsomatta, mutta jäsenenä saa alennusta osallistumismaksuista. Vaspin jäseneksi pääsee liittymällä Luonto-Liiton jäseneksi.

Mukaan vapaaehtoiseksi pääsee ottamalla yhteyttä piirin hallitukseen vaikkapa sähköpostitse tai ilmaisemalla mielenkiintonsa jonkin tapahtuman yhteydessä. Erilaisia kokouksia ja tapaamisia järjestetään noin kuukauden välein ja niihin ovat kaikki tervetulleita. Valitettavasti meillä ei ole vielä piiritoimistoa, joten kokoustamme eri kahviloissa ja ravintoloissa ympäri Turkua sekä joskus ulkosalla tai puheenjohtajan luona.

Miten voi osoittaa tukensa Vaspin toiminnalle?

Jos haluat tukea meitä, voit yksinkertaisimmillaan liittyä jäseneksi tai kannatusjäseneksi Luonto-Liittoon. Voit myös lahjoittaa rahaa Luonto-Liitolle tai ostaa tukituotteitamme tapahtumissa, joissa edustamme.

Tuet meitä myös osallistumalla tapahtumiimme ja kertomalla niistä muillekin. Muista seurata meitä sosiaalisessa mediassa, tykkäillä ja jakaa postauksiamme. Anna palautetta tapahtumista, joihin olet osallistunut, niin voimme kehittyä.

Voit myös auttaa ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi auttamaan esimerkiksi tapahtumien järjestämisessä. Ota yhteyttä ja kerro, mitä osaat tai haluaisit tehdä! Myös yhteistyötarjoukset erilaisilta yhteisöiltä ovat tärkeitä.

Kuva © Milla Aalto