Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Nuorten vaelluskurssi

Nuorten vaelluskurssi

Vaelluskurssi kutsuu seikkailuun! Luonto-Liitto järjestää vaelluskurssin nuorille. Kurssi huipentuu vaellukseen Urho Kekkosen kansallispuistossa. Ilmoittaudu mukaan 3.5. mennessä.
Milloin 09.06.2020 00:00 loppuu
17.06.2020 00:00
Missä Suomi
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Epidemiatilanteen vaikutus vaelluskurssiin:

Teoriaopetus järjestetään toukokuussa etäyhteydellä.

Lapin-vaelluksen alkuperäinen ajankohta 9.-17.6. pidetään vain, jos tilanne sallii.

Mikäli vaellus ei toteudu kesällä, sovitaan uusi ajankohta syksylle. Seuraamme viranomaisohjeistuksia ja tiedotamme tarkemmin toukokuussa.

HUOM! Lappiin ei ole syytä matkustaa ollenkaan epidemian aikana.

KURSSIN TIEDOT:

Vaelluskurssilla perehdytään useamman vuorokauden kestävällä vaelluksella tarvittaviin varusteisiin ja taitoihin. Kurssi alkaa kolmena arki-iltana pidettävillä teoriatunneilla ja huipentuu viikon mittaiseen Lapin-vaellukseen, jonka aikana yövytään teltoissa osittain autiotupiin tukeutuen. Lisäksi teoriatuntien tueksi voidaan suunnitella pieniä yhteisiä harjoitetuokioita. Kurssin kohderyhmää ovat 15–30-vuotiaat.

Vaelluksen päivämatkat ja reitti suunnitellaan ensikertalaisille sopivaksi. Tavoitteena on, että kurssikokonaisuuden suorittanut voi turvallisin mielin lähteä omatoimisesti useamman yön retkelle ja osaa pitää huolta itsestään maastossa. Vaelluksella painotetaan kiireetöntä luonnontarkkailua ja ympäristöystävällistä retkeilytapaa.

Kurssia vetää kokenut vaeltaja ja erätaitokouluttaja Sampo Rouhiainen. Jos olet osallistunut Luonto-Liiton vaelluskurssille jo jonakin aiempana kesänä, voit mainiosti lähteä mukaan uudestaan, sillä jokainen kurssi on hiukan erilainen.

Teoriakerrat järjestetään kolmena peräkkäisenä maanantai-iltana toukokuussa: 4.5., 11.5. ja 18.5. Tarkemmat ajankohdat sekä ohjeet etäosallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille. Toistaiseksi teoriaosuus suunnitellaan pidettäväksi kokonaan etäyhteyksillä.

Lapin-vaellus toteutetaan 9.-17.6. Vaelluksen osallistumismaksu on 100 € Luonto-Liiton jäsenille, 130 € muille. Hintaan sisältyvät matkat Rovaniemeltä vaelluskohteeseen, kurssin ohjelma ja materiaalit sekä mahdollisuus lainata varusteita. Monia vaellukselle tarvittavia varusteita, kuten telttoja, keittimiä ja rinkkoja on mahdollista saada lainaan.

Ilmoittaudu mukaan 3.5. mennessä sähköpostitse kurssin vetäjälle osoitteeseen sampo.rouhiainen@gmail.com. Ilmoittautuessasi kerro seuraavat tiedot:

1. Nimi
  2. Syntymäaika
  3. Puhelinnumero
  4. Sähköpostiosoite
  5. Asuinpaikka
  6. Mikäli olet alle 18-vuotias: huoltajan yhteystiedot
  7. Oletko Luonto-Liiton jäsen tai liitytkö jäseneksi nyt? Minkä piirin jäsen olet?
  8. Aiempi retkeilykokemuksesi ja mitä erityisesti haluaisit oppia vaelluskurssilla
  9. Omistatko joitain seuraavista varusteista: teltta, rinkka, makuualusta, makuupussi, retkikeitin?
  10. Onko sinulla allergioita, sairauksia tai muuta sellaista, mistä kurssin vetäjän olisi hyvä tietää?

Jokaisella kurssin järjestämiseen osallistuvalla Luonto-Liiton piirillä on kurssille kahden osallistujan kiintiö. Kiintiöillä pyritään turvaamaan alueellista tasavertaisuutta. Kiintiöt ovat voimassa 12.4. saakka, mistä eteenpäin paikat täytetään loppuun ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Sampo Rouhiainen