Sijainti: Pääsivu / Tapahtumakalenteri / Uhanalaisajot Turussa

Uhanalaisajot Turussa

Tule kanssamme elokuun 29. päivänä pyöräilytempaukseen osoittamaan huolesi elonkirjon hupenemisesta. Uhanalaisajoissa pyöräillään uhanalaisiksi eläimiksi pukeutuneina kaupungin keskustan läpi. Turun kaupunkiajot lähtevät käyntiin Tuomiokirkon edestä 29.8. klo 14. Kaupunkiajojen jälkeen halukkailla on mahdollisuus lähteä mukaan pidemmälle pyöräretkelle Saariston pienelle rengastielle. Uhanalaisajo -tempauksia järjestetään samana viikonloppuna myös muissa kaupungeissa.
Milloin 29.08.2020
alkaa 14:00 loppuu 15:00
Missä Turku
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Ilman elonkirjoa ei ole ihmistä!

Tuoreen tutkimuksen (Syke ja Luke) mukaan Suomella on nyt tällä vuosikymmenellä ensimmäistä kertaa realistinen mahdollisuus muuttaa merkittävästi luonnon monimuotoisuuden kehityssuuntaa. Suomen valtion kansallisen biodiversiteettistrategian tavoite vuosille 2012-2020 oli lajikadon pysäyttäminen. Tavoitetta ei kuitenkaan saavutettu, ja lajiston köyhtyminen on jatkunut hälyttävää vauhtia. Tällä hetkellä jo joka yhdeksäs eliölaji Suomessa on uhanalainen.

Luonnon monimuotoisuus on tuotava laajemmin esille julkisessa keskustelussa sekä päätöksenteossa ilmastonmuutoksen rinnalla, jotta nykyinen kehityssuunta saadaan kääntymään. Tämän vuoksi Luonto-Liiton ilmastoryhmä järjestää Uhanalaisajot jo toisen kerran.

ILMOITTAUDU: Ilmoittaudu mukaan Uhanalaisajoihin tämän linkin kautta!

Uhanalaisajoja ollaan tällä hetkellä järjestämässä ainakin Turussa, Tampereella, Helsingissä ja Porvoossa. Jos kaupunkiasi ei löydy vielä listalta, voit lähteä mukaan tempauksen järjestämiseen vaikkapa oman järjestösi tai kaveriporukkasi kanssa - kuka tahansa elonkirjon hupenemisesta huolestunut voi ryhtyä uuden paikallistempauksen vetäjäksi. Lomakkeeseen voit kirjoittaa kaupungin, jossa haluaisit järjestää tempauksen, ja me otamme sinuun yhteyttä sekä annamme tarpeellisia ohjeita, materiaaleja ja apukäsiä Uhanalaisajojen järjestämiseen.

Lisätietoja saat kampanjan koordinaattoreilta:

Henna Kurki, henna_kurki97@hotmail.com (Turku)

Enja Seppänen, enja.seppanen@helsinki.fi (Helsinki)

UHANALAISAJOT TURUSSA:

MITÄ: Pyöräilytempaus uhanalaisiksi eläimiksi pukeutuneina

MILLOIN: 29.8. Lähtö klo 14 Turun Tuomiokirkolta

MISSÄ: Turun keskusta. Turun kaupunkiajojen jälkeen halukkaat voivat jatkaa ajoja Saariston pienelle rengastielle (Turku - Naantali - Rymättylä - Hanka - Seili - Nauvo - Parainen - Turku).

MITEN PÄÄSEN MUKAAN? Ilmoittautuminen tempaukseen tapahtuu lomakkeen kautta (linkki ylempänä). Järjestämme ennen uhanalaisajoja työpajan asujen tekoa varten. Työpajasta tulee lisää infoa lähempänä. Rengastien kierrokselle on saatavilla retkivarusteita lainaan Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiriltä.

KENELLE: Kaikille jotka ovat huolissaan elonkirjon hupenemisesta.

MIKSI: Haluamme muistuttaa päättäjiä sekä kansalaisia siitä, että biodiversiteettikato on meitä kaikkia uhkaava kriisi ja sen ratkaiseminen vaatii kaikilta vahvaa sitoutumista sekä laajoja rakenteellisia muutoksia.

Facebook-tapahtuma

Instagram @uhanalaisajot

#uhanalaisajot #extinctionrace

Taustatiedot:

Suomen ympäristökeskus ja Luonnonvarakeskus: Luonnon monimuotoisuuden väheneminen voidaan pysäyttää. https://www.luke.fi/uutinen/luonnon-monimuotoisuuden-vaheneminen-voidaan-pysayttaa

Ympäristöministeriö & Suomen ympäristökeskus: Suomen lajien uhanalaisuus – Punainen kirja 2019. https://punainenkirja.laji.fi

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , ,