Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Teeri- ja pöllöretki Kurjenrahkan kansallispuistossa

Teeri- ja pöllöretki Kurjenrahkan kansallispuistossa

Vanhassa metsässä alkukeväisen yön pimeydessä voi kuulla viirupöllön tai huuhkajan kumeaa huhuilua tai helmipöllön puputusta. Aamun sarastuksessa teeret kerääntyvät soitimelle, ja onnekas tarkkailija pääsee todistamaan niiden turnajaisia. Lähde kanssamme Kurjenrahkan kansallispuistoon viettämään maaliskuista yötä pöllöjen metsässä ja aamua teerisuon laidalla - ehkäpä onni on myötäinen ja teemme hienoja havaintoja!
Milloin 22.03.2019 18:00 loppuu
23.03.2019 09:00
Missä Vajosuo, Kurjenrahkan kansallispuisto
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

***

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää teeri- ja pöllöretken Kurjenrahkan kansallispuistossa 22.-23.3.2019.

Retkellä pyritään kuulemaan pöllöjä sekä näkemään teerien soidinta Vajosuolla. Lisäksi päästään varmasti havainnoimaan muita kevään merkkejä ja sään salliessa myös tähtitaivasta. Retki on suunnattu nuorille (noin alle 29-vuotiaille), ja mukaan voi lähteä ilman aiempaa retkeilykokemusta tai erikoisempia varusteita.

Matkaamme Turusta ja lähitienoolta Vajosuolle kimppakyydein. Osallistujamäärää rajoittaa siis kyytipaikkojen määrä. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Mukaan voi tulla myös omalla autolla, jolloin voi halutessaan tarjota kyytiä myös muille halukkaille.

Retkelle lähdetään Turusta perjantai-iltana 22.3. Illalla tutustutaan kohteeseen, kuljetaan pieni kierros metsässä ja pysytellään kuulolla, josko ilta-aktiivisia pöllöjä sattuisi olemaan äänessä. Retkiporukalle on varattu Vajosuon pieni vuokratupa, mutta yöpyä voi myös telttaillen tai laavussa. Halukkaat voivat viettää suuremman osan yöstä valveilla sydänyön pöllöjä kuunnellen.

Aamuyöllä noustaan kuuntelemaan aamuaktiivisia pöllöjä. Kello kuudeksi siirrytään Vajosuon luontotornille, mistä käsin päästään mahdollisesti katselemaan teerisoidinta. Tornilla viivytään niin pitkään kuin suolla riittää mielenkiintoista tarkkailtavaa tai osallistujilla intoa. Aamupäivällä voidaan vielä patikoida kierros ja kokkailla lounasta nuotiolla. Retki päättyy iltapäivään mennessä.

Retkelle voi halutessaan tulla mukaan vasta lauantaiaamuna 23.3. Vajosuon parkkipaikalta on vain reilu kilometri luontotornille, ja tarvittaessa retken vetäjät voivat tulla aamulla saapuvia vastaan parkkipaikalle.

Piiriltä saa tarpeen mukaan lainaan telttoja, rinkkoja, retkikeittimiä ja makuualustoja. Retken vetäjät tuovat myös kiikareita ja kaukoputken osallistujien käyttöön. Osallistujilla pitää olla omasta takaa lämpimät sään mukaiset vaatteet ja makuupussi. Lisätietoa käytännöistä lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse ennen retkeä.

Tuvassa yöpyviltä peritään 3 € majoitusmaksu, mutta muuten retki on osallistumismaksuton. Kimppakyytiläisten kannattaa varautua maksamaan käteisellä bensarahaa kuskeille.

Ilmoittaudu retkelle viimeistään 16.3. sähköpostitse piirin puheenjohtajalle (yhteystiedot alla). Kerro ilmoittautuessasi nimesi, ikäsi, puhelinnumerosi, tarvitsetko joitain varusteita lainaan, mistä päin olet tulossa retkelle, haluaisitko tulla mukaan perjantai-iltana vai vasta lauantaiaamuna, yöpyisitkö mieluiten tuvassa vai ulkona, kaipaatko kyytiä vai tuletko omalla autolla ja voitko tarjota kyytipaikkoja muille.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Milla Aalto, milla.m.aalto[ät]utu.fi, O5O 5722 345

Kuva: Milla Aalto 2017

kuuluu seuraaviin kategorioihin: