Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Retkiruokakurssi

Retkiruokakurssi

Mitä kaikkea voi valmistaa kuivatuista raaka-aineista retkikeittimellä? Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piirin retkiruokakurssilla tutustutaan retkikeittimellä kokkaamiseen ja raaka-aineiden kuivatukseen. Tämän kurssin jälkeen syöt patikkaretkillä muutakin kuin pelkkää yllätyspataa! Kurssi alkaa perjantaina 16.11. Turussa johdantoillalla, jossa tutustutaan retkiruokailuun ja kuivurin käyttöön sekä valmistellaan raaka-aineita kuivattavaksi. Lauantaina 17.11. tyhjennetään kuivuri ja pussitetaan ainekset. Sunnuntaina 18.11. tehdään retki Kaarinassa sijaitsevalle Vaarniemenkalliolle ja kokeillaan retkiruuan valmistamista käytännössä. Kurssin eri osiin voi osallistua erikseen ja retkelle voi tulla mukaan myös ihan muuten vain. Ilmoittautumisaikaa on 12.11. saakka.
Milloin 16.11.2018 00:00 loppuu
18.11.2018 00:00
Missä Turku & Kaarina
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

***

Teoriaosuus ja raaka-aineiden kuivaaminen järjestetään Turun luonnonsuojelukeskuksella (Martinkatu 5, Turku). Johdanto alkaa perjantaina 16.11. klo 17. Noin neljän tunnin johdantoillan aikana käydään läpi retkiruokailun perusteita, erilaisia retkikeittimiä, raaka-aineiden kuivaamista ja niiden käyttöä. Illan päätteeksi laitetaan kuivuri käyntiin. Kuivuri tyhjennetään lauantaina 17.11. klo 12 alkaen. Pussittamisen yhteydessä voidaan verrata, kuinka paljon kevyemmiksi ja pienemmiksi raaka-aineet ovat muuttuneet, ja keskustella sen merkityksestä erilaisten retkien kannalta.

Retkelle lähdetään sunnuntaina 18.11. klo 12 Katariinanlaakson parkkipaikalta (karttalinkki), joka on bussilinja 13:n päätepysäkki. Päivän aikana patikoidaan yhteensä noin 6-7 kilometriä Katariinanlaakson, Rauvolanlahden ja Vaarniemen luonnonsuojelualueiden metsä- ja rantamaisemissa marraskuista luontoa havainnoiden. Kokkaustauko pidetään jylhällä Vaarniemenkalliolla, missä on laavu ja näkötorni. Päivän päätteeksi palataan takaisin Uittamolle. Retkelle tarvitaan omasta takaa vain säänmukaiset ulkoiluvaatteet, reppu tai laukku ja ruokailuväineet. Mukaan voi halutessaan ottaa myös oman retkikeittimen sekä luonnonharrastusvälineitä, kuten kiikarit tai kameran.

Kurssin osallistumismaksu on 3 € (sis. materiaalit ja raaka-aineet). Kurssi on suunnattu retkeilystä kiinnostuneille nuorille (alle 29-vuotiaille), eikä osallistuminen edellytä Luonto-Liiton jäsenyyttä. Näkökulma on patikkaretkeilyssä ja vaeltamisessa. Ohjelmaa voidaan muokata kurssilaisten toiveiden mukaan. Kurssin kaikkiin osiin voi osallistua myös erikseen, joten mukaan kannattaa lähteä, vaikkei pystyisikään olemaan läsnä joka päivä. Omaa retkikeitintä tai ennakko-osaamista ei tarvita.

Ilmoittaudu mukaan 12.11. mennessä sähköpostitse kurssin vetäjälle (yhteystiedot alla). Kerro ilmoittautuessasi nimesi, ikäsi, mahdolliset erityisruokavaliosi ja osallistutko koko kurssille vai vain johonkin osaan. Ilmoita myös, jos sinulla on oma retkikeitin, jolla haluat kokkailla. Lisäksi voit toivoa ruokalajeja kokeiltavaksi.

Tervetuloa mukaan!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Katariina Riipinen, katariina.riipinen[ät]utu.fi

***

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , , ,