Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Koko perheen kevätretkipäivä Tuorlassa

Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Kevätretki Tuorlassa 21.4.

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää koko perheen Kevätseuranta-tapahtuman Kaarinassa Tuorlassa lauantaina 21.4.2018. Tapahtumaan sisältyy lapsiperheille suunnattu seikkailu luontopolulla sekä nuortenretki Tuorlan lehdossa ja perinnemaisemissa. Päivän päätteeksi syödään eväitä nuotion ääressä. Tervetuloa mukaan havainnoimaan keväistä luontoa!

Tapahtuma alkaa klo 12:30 Tuorlan majatalon luota (Tuorlantie 1, Kaarina). Paikalle pääsee Föli-bussilla 704 sekä Turun että Paimion suunnalta. Omille autoille löytyy myös paikoitustilaa. Retki kestää muutaman tunnin ja päättyy samaan paikkaan.

Perheretkeen sisältyy seikkailua Helmeri Harakan rastiradalla, kevään havainnointia ja muuta hauskaa luontoaiheista puuhaa perheen pienimmille. Käveltävää kertyy kolmisen kilometriä metsässä ja pikkuteillä. Matkat liikutaan lyhyinä pätkinä, taukoja pitäen. Maasto on helppokulkuista, mutta metsäpolulle ei pääse lastenvaunuilla. Retkelle on hyvä pukea sään mukaiset, lämpimät vaatteet ja metsässä kävelyyn soveltuvat jalkineet. Mukaan kannattaa pakata omia eväitä ja juotavaa niin nuotiopaikalla syötäväksi kuin matkan varrella naposteltavaksikin. Lapset seikkailevat huoltajiensa vastuulla ja valvonnassa. Tuorlan majatalon kahvio on auki retkipäivänä klo 16 asti. Rantalaavun luona on myös huussi.

Nuortenretki on avoin kaikille noin 13-30-vuotiaille luonnonharrastuksesta kiinnostuneille. Retkellä etsitään kevään merkkejä ja havainnoidaan luontoa Tuorlan ja sen lähiseutujen metsissä ja kulttuurimaisemissa. Retken tarkempi sisältö sovitaan osallistujein toiveiden mukaan, mutta ainakin kierretään lenkki Tuorlan lehdossa ja kiikaroidaan lintuja lahdelta ja laitumilta. Kävelymatkojen pituus riippuu osallistujien toiveista. Eväiden ja juomapullon lisäksi mukaan on hyvä ottaa mahdolliset omat luonnonharrastusvälineet kuten kiikarit ja määritysoppaat, sillä lainavarusteita on saatavilla hyvin rajallisesti. Päälle sään mukaiset, vaihtelevissa (ehkä märissäkin) maastoissa liikkumiseen sopivat vaatteet ja jalkineet.

Tapahtuma on osa Luonto-Liiton valtakunnallista Kevätseuranta-kampanjaa, jossa tutkitaan kevään edistymistä yleisten, helposti tunnistettavien eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurannan lajeihin voi tutustua etukäteen osoitteessa www.kevatseuranta.fi ja halutessaan tulostaa mukaan havaintolomakkeen. Samassa osoitteessa voi myös ilmoittaa havaintonsa retken jälkeen.

Retkelle ilmoittaudutaan 16.4. mennessä sähköpostitse retkivastaavalle (katariina.husman[ät]utu.fi). Kerro ilmoittautumisviestissäsi osallistujien nimet ja iät sekä tarpeen mukaan sellaiset erityisseikat, joista retken vetäjien olisi hyvä tietää ennakkoon (esim. terveydelliset rajoitteet). Tapahtuma on avoin ja suunnattu kaikille luonnonharrastuksesta kiinnostuneille yhdistyksen jäsenyyteen katsomatta.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Katariina Husman, katariina.husman[ät]utu.fi
Sähköpostiosoitetta kirjoittaessasi korvaa [ät]-teksti @-merkillä.

Liity tapahtumaan Facebookissa!

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , , ,