Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Kevätseuranta-retki Littoistenjärvelle

Kevätseuranta-retki Littoistenjärvelle

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää nuorille suunnatun Kevätseuranta-retken Littoistenjärven ja Järvelän kosteikon linturikkaassa ympäristössä perjantaina 19.4. Kierrämme luontopolun ja vierailemme kohteen kaikilla kolmella lintutornilla havainnoimassa kevään merkkejä.
Milloin 19.04.2019
alkaa 00:00 loppuu 00:00
Missä Littoistenjärvi, Lieto
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Liedon ja Kaarinan rajalla sijaitseva Littoistenjärvi on tullut kuuluisaksi rehevöitymisestään ja veden kemiallisesta puhdistuksesta, mutta kyseessä on myös muutenkin mielenkiintoinen kohde. Littoistenjärven luontopolkua pitkin pääsee kulkemaan noin puolet järven rantaviivasta mukavassa metsäisessä maastossa. Järven pohjoisnurkalla sijaitseva Järvelän kosteikko muodostui tulvivalle pellolle vasta kymmenen vuotta sitten, mutta siitä on jo kehkeytynyt yksi Varsinais-Suomen parhaista lintupaikoista. Järvelässä vesiluontoa pääsee tarkkailemaan läheltä ja lintuja näkee hyvin ilman kiikareitakin.

Retkemme alkaa klo 11 Littoistenjärven uimarannalta. Retken kesto riippuu havainnoitavan määrästä ja osallistujien toiveista. Kohteeseen pääsee helposti Turun paikallisliikenteen busseilla 2B ja 2C, jotka pysähtyvät lähellä uimarantaa.

Kävelemme retkellä muutamia kilometrejä rauhalliseen tahtiin havaintoja tehden, eikä osallistuminen edellytä aiempaa retkeilykokemusta tai erityisiä varusteita. Tarvitset vain säänmukaiset vaatteet ja jalkineet sekä omat eväät. Lisäksi mukaan kannattaa toki ottaa mahdolliset harrastusvälineet kuten kiikarit, lintukaukoputki, kamera tai muistiinpanovälineet. Kiikareita saa lainaan myös retken vetäjiltä, ja kaikki pääsevät halutessaan käyttämään kaukoputkea.

Retki on suunnattu noin 15-29-vuotiaille. Se on osallistumismaksuton ja avoin kaikille toiminnastamme kiinnostuneille jäsenyyteen katsomatta. Voit ilmoittautua ennakkoon retken vetäjälle sähköpostitse, niin osaamme odottaa sinua, mutta mukaan voi tulla myös spontaanisti ja ilmoittautumatta.

Tämä tapahtuma on osa Luonto-Liiton valtakunnallista Kevätseuranta-kampanjaa, jossa havainnoidaan kevään etenemistä. Kevätseurannan teemana on tänä vuonna Veden äärellä. Voit tutustua kampanjaan ja ilmoittaa havaintosi osoitteessa kevatseuranta.fi.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Silja Aalto, sisu.aalto[ät]gmail.com

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,