Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Kesäyöretki Kuusistossa

Kesäyöretki Kuusistossa

Älä nuku onnesi ohi – lähde yöretkelle! Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää kesäyöretken perjantaina 13.7. Kohteena on Kappelinmäen ja Kuusistonlahden ympäristö Kuusiston saarella Kaarinassa. Retkellä kuljetaan auringonlaskusta aamuyön puolelle metsissä ja rannoilla luontoa havainnoiden ja valoisan kesäyön tunnelmasta nauttien. Retki on suunnattu nuorille.
Milloin 13.07.2018 22:30 loppuu
14.07.2018 03:00
Missä Kuusisto, Kaarina
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Kuusistossa liikutaan monipuolisissa maisemissa kedoilla, metsissä, niityillä ja rannoilla, käydään lintutornilla ja tutustutaan myös entisen piispanlinnan raunioihin. Viime kesän yöretkellämme Kuusistossa kohdattiin mm. yölaulajalintuja, kauriita, lepakoita ja jopa mäyrä, jonka havaitsemiseen tälläkin retkellä on hyvät mahdollisuudet. Valoisan kesäyön sinisessä hämärässä ja metsän pimeydessä kulkeminen, raikkaan kostean yöilman hengittäminen ja öisen luonnon äänien kuunteleminen on hieno elämys. Mukavassa retkiporukassa pimeä metsä ei ole tottumattomallekaan retkeilijälle pelottavan tuntuinen paikka.

Retkelle lähdetään auringonlaskun aikaan klo 22:30 Kuusiston kartanon parkkipaikalta (karttalinkki). Retki päättyy samaan osoitteeseen muutamaan tuntia myöhemmin. Retken päättymisajasta voidaan sopia osallistujien toiveiden mukaan.

Kohteeseen ei kulje busseja iltaisin, joten sinne on tarkoitus siirtyä Turun suunnalta kimppakyydeillä. Kimppakyytipaikkojen rajallisuuden vuoksi voimme ottaa retkelle ilmoittautumisia vain sen verran kuin autoihin mahtuu. Jokaisen uuden ilmoittautuneen autoilevan osallistujan myötä avautuu toki lisää paikkoja muillekin. Lähiseuduilta pääsee paikalle mukavasti myös pyöräillen, eikä pyörällä tai muuten omatoimisesti kohteeseen saapuvien osallistujien määrää rajoiteta.

Yön aikana käveltävää kertyy vain noin 4 kilometriä, mutta maasto on paikoin vaikeakulkuista. Asianmukaiset jalkineet ovat tarpeen. Vaatetus on syytä valita sään mukaan, ja on hyvä huomioida, että lämmintä kesäpäivääkin voi seurata yllättävän viileä yö. Lisäksi on otettava huomioon hyttyset ja maastossa mahdollisesti esiintyvät punkit. Retkelle kannattaa pakata mukaan juotavaa ja evästä. Evästauko voidaan mahdollisesti pitää nuotiopaikalla. Mukaan voi ottaa myös omia harrastusvälineitä, kuten kiikarit, kameran tai määritysoppaita.

Ilmoittaudu mukaan 11.7. mennessä piirin puheenjohtajalle. Ilmoittautumisen yhteydessä kerro, kaipaatko kimppakyytipaikkaa tai voitko tarjota kyytiä muille osallistujille ja mistä päin olet tulossa. Retki on suunnattu noin 13-30-vuotialle nuorille. Se on osallistumismaksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Tervetuloa!

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Milla Aalto, milla.aalto[ät]luontoliitto.fi, O5O 572 2345
(Korvaa [ät]-teksti @-merkillä osoitetta kirjoittaessasi.)

Kuva: Kuusistonlahden rantaniittyä valoisana kesäyönä. © Elli Kummala 2017

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,