Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Kesäyöretki Kuusiston saaressa

Kesäyöretki Kuusiston saaressa

Tuttu luontokohde voi näyttää yöllä aivan erilaiselta kuin päivällä. Öisellä retkellä on mahdollisuus havaita muun muassa yölaulajalintuja, kauriita, pienpetoja, lepakoita, kiiltomatoja ja muita hämäräaktiivisia eläimiä, joita ei päiväsaikaan välttämättä ollenkaan pääse kohtaamaan. Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri järjestää nuorille suunnatun yöretken Kaarinan Kuusiston saaressa 17.-18.6.2017.
Milloin 17.06.2017 22:00 loppuu
18.06.2017 03:00
Missä Kuusisto, Kaarina
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Retki alkaa auringonlaskun aikaan klo 22:45 Kuusiston Kappelinmäen luontopolun parkkipaikalta (Linnanrauniontie 558, Kaarina). Ohjelmassa on seikkailua ja öisen luonnon havainnointia Kuusistonlahden rannoilla, Kappelinmäen metsässä ja piispanlinnan raunioilla sekä eväiden grillailua ja fiilistelyä iltanuotiolla.

Kuusistoon lähdetään kimppakyydeillä Turusta klo 22:00. Kokoontumispaikka on Halisissa vesiliikelaitosta vastapäätä sijaitsevan urheilukentän parkkipaikalla (Halistentie 4, Turku). Kuusistoon voi saapua myös omatoimisesti esim. bussilla ja pyörällä. Retken kestosta voidaan sopia osallistujien toiveiden mukaan, mutta takaisin Turkuun palaillaan joka tapauksessa puolenyön jälkeen.

Ilmoita viimeistään 15.6. sähköpostitse osoitteeseen vasp[ät]luontoliitto.fi, jos kaipaat kimppakyytipaikkaa tai käytössäsi on auto ja voit kyyditä muita osallistujia.

Retki on suunnattu pääasiassa nuorille (noin 15-30v). Se on osallistumismaksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Kimppakyytiläisten tulee kuitenkin varautua maksamaan kuskeille muutaman euron verran bensarahaa tarpeen mukaan.

Osallistujien kannattaa pukea ylleen säänmukaiset, hyttysiltä ja punkeilta suojaavat vaatteet sekä maastokelpoiset jalkineet. Mukaan on hyvä ottaa tasku- tai otsalamppu, juotavaa ja evästä (huom. nuotiogrillailumahdollisuus) sekä luonnonharrastusvälineitä oman preferenssin mukaan (esim. kiikarit, määritysoppaita, muistiinpanovälineet, kamera).

Yöretki järjestetään osana Suomi 100 -juhlavuoden Luonnonpäivien “Rakastu kesäyöhön” -teemaa. Aiemmin samana iltana Halisissa alkaa Siipiveikkojen yö -tapahtuma, johon sisältyy paljon kiinnostavaa luonnonharrastusohjelmaa. Koska kimppakyydit Kuusistoon lähtevät Halisista, on osallistujien luontevaa tutustua ennen retkelle lähtöä myös Siipiveikkojen yön tarjontaan.

Tälle retkelle osallistumalla on myös helppo suorittaa Luonto-Liiton luonnonharrastusmerkki Pihkan Yöretki-tehtävä. Tutustu Pihkaan ja ilmoittaudu suorittajaksi osoitteessa luontoliitto.fi/pihka, niin voit ryhtyä oitis tekemään merkkiä.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: vasp[ät]luontoliitto.fi

(Korvaa [ät]-teksti @-merkillä osoitetta kirjoittaessasi.)

***

Missasitko ilmoittautumisen? Ei hätää! Kimppakyydeissä on vielä tilaa muutamalle. Saavu vain ajoissa kokoontumispaikalle Halisiin ja hyppää kyytiin!

***

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , ,