Sijainti: Pääsivu / Pelastetaan pörriäiset!

Pelastetaan pörriäiset!

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri aloittaa monimuotoisuusteemaisen ympäristökasvatus- ja luonnonsuojelukampanjan, joka kutsuu mukaan kylvämään kukkia ja tutustumaan pölyttäjähyönteisten maailmaan. Pelastetaan pörriäiset! -kampanja kannustaa pieniin tekoihin monimuotoisuuden hyväksi.

Pölyttäjistä on syytä kantaa huolta

Hyönteisten määrä on romahtamassa maailmanlaajuisesti. Huomattava osa ekosysteemien toiminnoista on riippuvaisia hyönteisistä, ja muun muassa ihmisen ruuantuotanto on vaarassa, mikäli hyönteiskatoa ei saada pysäytettyä. Tutut pörriäiset ovat ihmiselle korvaamattoman tärkeitä.

Luonnonvaraiset kimalaiset pölyttävät merkittävän osan ihmisen ravintokasveista. Tärkeitä pölyttäjiä kimalaisten ohella ovat myös mehiläiset ja kukkakärpäset sekä jossain määrin ampiaiset ja tietyt perhoset ja kovakuoriaiset.

Kimalaisia uhkaavat etenkin maatalouden tuholaistorjuntamyrkyt sekä sopivien elinympäristöjen katoaminen. Kimalaisten suosimat, luonnonvaraisia kukkia kasvavat pientareet, avo-ojat, niityt ja laitumet ovat vähentyneet maankäytön muutosten myötä. Laajat viljelymaat, joissa kasvaa vain yhtä tuotantokasvilajia ja joissa tuholaisia torjutaan kemiallisesti, eivät juuri sovellu kimalaisten elinympäristöiksi.

Varhaiskeväällä kukkivat pajut ovat heräilevien kimalaiskuningattarien tärkeimpiä ravinnonlähteitä, ja “maiseman siistiminen” pajukoita poistamalla vaarantaa kuningattarien selviytymisen ja siten koko kimalaispesien syntymisen. Kimalaiset tarvitsevat keväästä syksyyn kukkivia monilajisia ympäristöjä.

Yksittäinenkin ihminen voi auttaa pörriäisiä. Esimerkiksi ylläpitämällä läpi kesän kukkivaa parveketta tai pihamaata, perustamalla hyönteishotellin, jättämällä pihalle lahopuuta ja hoitamatonta aluetta sekä olemalla käyttämättä torjuntamyrkkyjä pihassaan tai parvekkeellaan.

Tilaa meiltä niittykukkien siemeniä

Osana Pelastetaan pörriäiset -kampanjatoimintaa kylvämme niittykukkia ja lahjoitamme niittykukkien siemeniä jäsenillemme ja muille kiinnostuneille. Postitamme pienet annospussilliset niittykukkien siemeniä kaikille lapsijäsenillemme kevään aikana. Lisäksi lähetämme siemenkirjeitä niitä tilaaville pörriäisten ystäville niin kauan kuin postitettavaa riittää.

Yhteensä siemeniä lähtee jakoon viiden aarin kukkaniityn edestä. Siemenet ovat peräisin Suomen Niittysiemeneltä, jonka valikoimasta olemme tilanneet ison erän sellaisia siemensekoituksia, joissa on vain suomalaisia, luonnonvaraisinakin esiintyviä ja tutkimusten mukaan kimalaisille erityisen hyvin maittavia kukkia.

Siemenkirjeisiin päätyy kuhunkin noin 1-2 neliömetrille riittävä pussillinen siemeniä, jotka voi kylvää omalle pihalle, parvekelaatikkoon, kukkaruukkuun, joutomaalle, tienpientareelle tai oikeastaan minne vain. Ihanteellisin kasvupaikka on avoin ja aurinkoinen. Siemenpussissa on kuitenkin sekaisin erilaisille kasvupaikoille sopivia ja kasvupaikkavaatimuksiltaan joustavia lajeja – niinpä ainakin osan pitäisi itää ja kukkia kylvöpaikasta riippumatta.

Ota yhteyttä: milla.m.aalto [ät] utu.fi

Lue lisää hyönteiskadosta ja konkreettisista vaikuttamismahdollisuuksista

Miten rakennetaan hyönteishotelli? Tutustu ohjeisiin MMM:n #hyönteishotellit2020-sivuilla.

Pieniä tekoja pörriäisten hyväksi: Yle tarjoaa viisi esimerkkiä toimintamahdollisuuksista - kerro mitä sinä teet pörriäisten hyväksi!

Haluatko perustaa monivuotisen, joka kesä kukkivan niityn? Yle on julkaissut ohjeet.

Myös Maa- ja kotitalousnaisten sivuilta löytyy ohjeita monivuotisen niityn kehittämiseen ja hoitoon.

Pölyttäjien määrä on romahtanut - ja siitä voi tulla ihmiskunnan kohtalon kysymys. Yle haastatteli hyönteistutkija Juho Paukkusta.

Maa- ja kotitalousnaisten Vuoden maisemateko -kilpailussa hoidetaan niittyjä. Onko sinulla niitty? Osallistu kilpailuun!

Kirjavinkki lapsille:
Reetta Niemelä, Sanna Pelliccioni & Mia Rönkä (Sammakko 2016): Nähdään majalla, pörriäisagentit

Kirjavinkki ihan kaikille:
Dave Goulson (Gaudeamus 2019): Kimalaisen kyydissä - Matka mesipistäisten maailmaan

Kiitokset:

Luonto-Liiton Varsinais-Suomen piiri on saanut rahoitusta kampanjalleen Symbioosi ry:ltä sekä Vuokon Luonnonsuojelusäätiöltä.

Kuva © Susanna Soisalo

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , ,