Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Ympäristökasvatus / Ympäristökasvatuksen koulutukset

Ympäristökasvatuksen koulutukset

Luonto-Liitto järjestää monipuolista ja laadukasta koulutusta

Luontokerho-ohjaajakurssi

Luontokerho-ohjaajakurssilla kurkistetaan ympäristökasvatuksen perusteisiin, opetellaan elämys-, herkkyys- ja aistiharjoitteita sekä uusia leikkejä ja toimintavinkkejä. Kurssi tarjoaa tietoa ja käytännön vinkkejä luontokerhon perustamisesta, ohjelman suunnittelusta sekä ohjaajana toimimisesta.

Kerhonohjaajakurssi on tarkoitettu ensisijaisesti uusien luontokerhonohjaajien perehdytykseen. Ammattikasvattajien vinkkikurssiksi suosittelemme Luontoleikki- ja Karpalo – luonnonharrastusta lapsille -kursseja sekä iltapäivätoiminnan ohjaajien koulutuksia.

Tulevat kurssit löydät kalenteristamme.

Ympäristökasvatuskoulutus iltapäivätoiminnan ohjaajille

Luonto-Liitto täydennyskouluttaa kuntien ja kaupunkien sekä seurakuntien iltapäiväkerhojen ohjaajia ympäristökasvatus- ja luonnonharrastusteemoista. Koulutukset toteutetaan kunnan tai alueellisen iltapäivätoiminnan verkoston tilaamana ja ne suunnitellaan tilaajan tarpeita vastaaviksi.

Iltapäiväohjaajien ympäristökasvatuksen täydennyskoulutuksessa käydään läpi ympäristökasvatuksen perusteita ja käytännön toteutusta iltapäivätoiminnassa. Koulutuksessa käydään läpi seuraavia aiheita:

• Millaisia tavoitteita voi asettaa ympäristökasvatukselle iltapäiväkerhossa?
  • Miten lapsia ohjataan luonnossa?
  • Miten ympäristöherkkyyttä voi herätellä?
  • Miten iltapäiväkerhojen arkisissa toiminnoissa voi säästää ympäristöä?

Luonto-Liiton koulutuksissa tutustutaan ja käydään läpi myös Luonto-Liiton ympäristökasvatukseen suunniteltuja materiaaleja. Luonto-Liiton ympäristökasvatus on lapsilähtöistä, osallistavaa ja toiminnallista. Myös koulutukset ovat osallistavia ja niissä jokainen pääsee tekemään ja suunnittelemaan itse.

Koulutuksia järjestetään tällä hetkellä ainakin Etelä- ja Keski-Suomessa, mutta kysy mahdollisuuksia myös muualla Suomessa toteutettavaan koulutukseen.

Lisätiedot ja tarjouspyynnöt: Malva Green, ympäristökasvatuspäällikkö, malva.green(at)luontoliitto.fi

Hyvinvointia luonnosta

Luonnossa oleminen muun muassa vähentää stressiä ja parantaa keskittymiskykyä. Fyysinen kosketus luontoon vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä. Luonto-Liiton kurssilla saat uusinta tietoa siitä, miten moninaisin tavoin luonto vaikuttaa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin sekä lapsen kehitykseen.

Kurssilla tehdään myös ulkoharjoitteita, jotka tarjoavat virikkeitä ja menetelmiä siihen, kuinka ohjata lapsia luonnon hyvää tekevien vaikutusten äärelle.

Kurssi sopii sekä ammattikasvattajille että lisäkoulutukseksi Luonto-Liiton kerhojen ja leirien ohjaajille.

Leiriohjaaja- ja johtajakurssi

Leiriohjaaja- ja johtajakurssi tarjoaa tietoa ja käytännön vinkkejä luontoleirin suunnittelusta ja vetämisestä. Kurssi on tarkoitettu uusille luontoleirien ohjaajille ja johtajille.

Kurssilla perehdytään siihen mitä kaikkea pitää ottaa huomioon luontoleirin toteutuksessa ja valmistelussa. Lisäksi kurssilla suunnitellaan monipuolisesti erilaisia luontoleiriohjelmia ja tutustutaan erilaisiin menetelmiin ja materiaaleihin. Kurssilla opitaan myös monta hauskaa luontoleikkiä! Opetusmateriaalina käytetään Luonto-Liiton Leka – opas luontoleirin järjestäjälle -kansiota.

Leiriohjaaja- ja johtajakurssi ovat varma valtti Luonto-Liiton kesä- tai talvileireille töihin pyrkiville.

Perheretken järjestäjän kurssi

Perheretken järjestäjän kurssi antaa eväät lyhyiden perheluontoretkien järjestämiseen ja mukavan ympäristökasvatusohjelman suunnitteluun retkille. Kurssi sopii kerho- ja leiriohjaajakurssien tavoin aloitteleville ohjaajille.

Kurssilla käsitellään muun muassa ympäristökasvatuksen perusteita, retken turvallisuusasioita ja muita käytännön asioita liittyen lapsiperheiden luontoretkeilyyn. Saat myös ideoita lapsille sopivan ohjelman suunnitteluun retkille sekä tietoa perheretkikerhon perustamisesta.

Luontoleikkikurssi

Luontoleikkikurssilla tutustutaan luonto- ja ympäristökasvatukseen teoriassa ja käytännössä, leikin varjolla. Kurssi soveltuu erinomaisesti luontokerhojen ja -leirien ohjaajille sekä muille lasten ja nuorten parissa työskenteleville, jotka haluavat leikkiä ja leikittää. Kurssimateriaalina käytetään Luontoleikit-vihkoa.

Lähettiläskoulutukset

Luonto-Liitto kouluttaa lähettiläitä toteuttamaan oppitunteja eri aiheista kouluissa. Kursseilla käydään läpi mm. kyseisen koulukiertueen aihepiirin teemaa (ilmastonmuutos, metsiensuojelu, sudet, Itämeri tai Kevättuuli), oppitunnin pitämistä sekä erilaisten keskustelujen ja leikkien vetämistä oppilaille. Lähettiläskoulutus on yleensä ilmainen, ja toivomuksena on että lähettiläs pitää muutaman oppitunnin.

Luonto-Liiton kurssien peruutusehdot

Koulutuksen suunnittelu ja toteutus vaatii sopimuksia monen tahon kanssa. Kursseista aiheutuu myös kuluja Luonto-Liitolle. Tämän vuoksi kurssille ilmoittautuminen on sitova.

Luonto-Liiton kursseilla ovat voimassa seuraavat peruutusehdot:

• Peruutuksista tulee aina ilmoittaa.
  • Viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme puolet kurssin hinnasta.
  • Mikäli et ilmoita peruutuksesta kurssin alkuun mennessä veloitamme koko kurssin hinnan.
  • Sairastumisen vuoksi kurssin viime tipassa peruuttaneita emme laskuta, mutta pyydämme selvittämään asian lääkärin tai terveydenhoitajan todistuksella.
  • Luonto-Liitolla on oikeus peruuttaa kurssi liian pienen osallistujamäärän vuoksi. Peruutuksesta ilmoitetaan kurssille ilmoittautuneille henkilökohtaisesti.