Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Toimintaryhmät / Kulutuskriittinen toiminta

Kulutuskriittinen toiminta

Kuva: Hanna Heikkilä

Luonto-Liitto edistää kulutuskriittistä toimintaa monilla rintamilla. Lähtökohtana on ajatus siitä, ettei kulutuksen kasvattaminen ole kestävä arvo kansalliseksi tavoitteeksi. Toiminnan tarkoituksena on tarjota vaihtoehtoisia, kestävämpiä näkökulmia kaikkialla vellovan kulutuskeskeisen viestinnän rinnalle.

Luonto-Liiton kulutuskriittisen toiminnan äänitorvena toimii Kulutus.fi-sivusto, jolla joukko eko-orientoituneita nuoria jakaa viikoittain ajatuksiaan ryhmäblogin muodossa. Sivustolla on myös vinkkejä, pelejä ja testejä.

Näkyvin osa kulutuskriittistä toimintaa on vuosittainen Älä osta mitään -päivä, jonka kampanjointia Suomessa Luonto-Liitto on koordinoinut jo vuosien ajan. ÄOM-päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota ympäristön kuormittumiseen ja kannustaa ihmisiä ylimääräisen tavarankulutuksen vähentämiseen.

ÄOM-päivänä, marraskuun viimeisenä perjantaina juuri joulumyyntisesongin kynnyksellä, toteutetaan ruohonjuuritason kampanja eri kaupungeissa. Vuonna 2017 Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 24.11.

Mainoskupla-vastamainoskilpailua on järjestetty vuodesta 2005 lähtien. Kilpailu herättää muun muassa koululaisryhmiä pohtimaan mainonnan taustalla olevia keinoja, tavoitteita ja vääristymiä.

Lisätietoja:

Älä osta mitään -päivä: www.alaosta.fi, katso myös ÄOM-sivut Facebookissa ja Twitterissä

Kulutuskriittinen ryhmä Uudenmaan piirin sivulla.

Kulutus.fi -sivusto: www.kulutus.fi (Huom. sivustoa ei enää päivitetä)

Mainoskupla-vastamainoskilpailun sivu: www.mainoskupla.fi

Mainoskupla-kisan toiselle sijalle sijoittunut työ vuonna 2012: “I’m growing it”, Jana Balušíková