Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Toimintaryhmät / Kulutuskriittinen toiminta

Kulutuskriittinen toiminta

Kuva: Hanna Heikkilä

Luonto-Liitto edistää kulutuskriittistä toimintaa monilla rintamilla. Lähtökohtana on ajatus siitä, ettei kulutuksen kasvattaminen ole kestävä arvo kansalliseksi tavoitteeksi. Toiminnan tarkoituksena on tarjota vaihtoehtoisia, kestävämpiä näkökulmia kaikkialla vellovan kulutuskeskeisen viestinnän rinnalle.

Luonto-Liiton kulutuskriittisen toiminnan äänitorvena toimii Kulutus.fi-sivusto, jolla joukko eko-orientoituneita nuoria jakaa viikoittain ajatuksiaan ryhmäblogin muodossa. Sivustolla on myös vinkkejä, pelejä ja testejä.

Näkyvin osa kulutuskriittistä toimintaa on vuosittainen Älä osta mitään -päivä, jonka kampanjointia Suomessa Luonto-Liitto on koordinoinut jo vuosien ajan. ÄOM-päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota ympäristön kuormittumiseen ja kannustaa ihmisiä ylimääräisen tavarankulutuksen vähentämiseen.

ÄOM-päivänä, marraskuun viimeisenä perjantaina juuri joulumyyntisesongin kynnyksellä, toteutetaan ruohonjuuritason kampanja eri kaupungeissa. Vuonna 2015 Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 27.11.

Mainoskupla-vastamainoskilpailua on järjestetty vuodesta 2005 lähtien. Kilpailu herättää muun muassa koululaisryhmiä pohtimaan mainonnan taustalla olevia keinoja, tavoitteita ja vääristymiä.

Lisätietoja:

Kulutus.fi-sivun päätoimittaja Nelli Heinimo, nelli.heinimo[ät]luontoliitto.fi

Kulutuskriittinen ryhmä Uudenmaan piirin sivulla.

Kulutus.fi -sivusto: www.kulutus.fi

Älä osta mitään -päivä: www.alaosta.fi, katso myös kulutuskriittisen toiminnan sivut Facebookissa ja Twitterissä

Mainoskupla-vastamainoskilpailun sivu: www.mainoskupla.fi

Nuukuusviikko: www.nuukuusviikko.net