Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Talvipäivät / Työpajat

Työpajat

Talvipäivien työpajoihin ilmoittautuminen on käynnissä! Toivomme, että ilmoittaudutte pajoihin 4.3.2016 mennessä täällä: http://goo.gl/forms/sLhc9c14Cg

Tässä työpajojen esittelyt:

Ympäristötoiminnan monipuolisuus - case ilmastotoiminta Pariisin jälkeen (2h)

• Pitääkö ympäristötoimijan olla ympäristötieteiden maisteri tai hc-aktivisti? Miten löytää oma tapa toimia ja vaikuttaa?

• Onko ilmastotoiminta vain taistelua tuulimyllyjä vastaan ja niiden puolesta? Ratkaisiko Parisiin COP21-kokous ilmastokriisin?

• Työpajassa tutustutaan ympäristötoiminnan monimuotoiseen kenttään ja käydään läpi esimerkkien avulla, miten toimintaan voi osallistua

• Erityistarkasteluun pääsee ilmastotoiminta, joka ei ole vain päättäjien lobbaamista, vaan hyvinkin voimauttavaa ja inspiroivaa toimintaa laajalla rintamalla

• Vetäjänä Ville Laitinen

Jos osallistut tähän pajaan, kannattaa osallistua myös pajaan Fennovoiman ydinvoimavastainen protestileiri Pyhäjoella: kansalaistottelemattomuuskampanjan historia, nykyhetki ja tulevaisuus.

Fennovoiman ydinvoimavastainen protestileiri Pyhäjoella: kansalaistottelemattomuuskampanjan historia, nykyhetki ja tulevaisuus (2 h)

• Tutustutaan Fennovoima-Rosatomin ydinvoimalaprojektin kokonaishistoriaan sekä sitä vastustamaan nousseen protestileirin syntyyn ja nykyhetkeen.

• Käydään läpi kansalaistottelemattomuuden sekä väkivallattoman suoran toiminnan merkitystä, syntysyitä ja päämääriä suhteessa muihin vaikuttamiskeinoihin. Käytännön makua teoriaan antavat esimerkit leirin huhtikuisen toimintaviikon massapohjaisesta kansalaistottelemattomuusaktiosta sekä vastaavaa taktiikkaa eri maissa kampanjoihinsa ja mielenilmauksiinsa käyttäneistä järjestöistä ja muista toimijoista.

• Vetäjinä Pyhäjoen protestileirin vakituisia aktiiveja ja asukkaita

Tämä paja on jatkoa pajalle Ympäristötoiminnan monipuolisuus - case ilmastotoiminta Pariisin jälkeen. Jos osallistut tähän pajaan, kannattaa osallistua myös ympäristötoiminta-pajaan.

Ilmastokasvatuksen keinot (2 h)

• Kuinka käsitellä ilmastonmuutosta lapsen kanssa? Mitä on ilmastokasvatus?

• Työpajassa opitaan toiminnallisia tapoja käsitellä ilmastonmuutosta lapsen kanssa.

• Vetäjä: luokanopettajaopiskelija ja ilmastokasvatustutkija Anna-Leena Muotka

Vaikuttaminen videolla (4 h)

• Videoaktivismin ja dokumentarismin perusteita

• Käydään läpi videoiden merkitystä ja historiaa suomalaisessa kansalaistoiminnassa.

• Käytännön harjoituksia. Työpajan oman youtubekanavan perustaminen. Kuvauksia kännykkäkameroilla ja videokameroilla. Videon käsittely ja julkaisu. (ota siis oma kamerallinen kännykkä mukaan, mikäli sellainen löytyy)

• Dokumenttituotannon lähtökohtia

• Huom! Työpajaan liittyy ennakkotehtävä

• vetäjänä kansalaisaktivisti, dokumentaristi ja mm. Stop Talvivaara -liikkestä tuttu Hannu Hyvönen

Vaikuttaminen videolla -työpajan ennakkotehtävä

Kuvaa ystäväsi kauppareissu  ottamalla viisi 3 minuutin otosta. Kuvaa se aidossa tilanteessa eli et voi sommitella ja pyytää henkilöä tekemään mitään. Paitsi viimeisessä otoksessa. Pyydä ystäväsi valitsemaasi kohtaan ja kysy häneltä :

-Saitko sen mitä tulit ostamaan?

-Onko kaupassa käynti mukavaa?

Pajassa voimme koostaa eri pituisia lyhytvideoita jotka kertovat kauppareissutarinan.

Tavoitteena oppia tilannekuvauksessa toimimista ja nopeasti leikattavien videoiden leikkausta ja julkaisua. Tavoitteena tehdä virheitä ja oppia niistä.

Kuvausvälineet: Voi kuvata kaikella mikä videota tekee. Kännykkä- tai järkkärikamera.

Huom! Kaupassa kuvaamiseen tulisi kysyä lupa. Tehtävän voi tehdä myös jossain yleisötapahtumassa, näyttelyssä tms jossa seurataan kaverin menoa sinne ja  lopuksi kysytään paikan päällä vaikutelmia.

Eläydytään Elämään! (2h)

• Jos pysähdymme ajattelemaan omaa elämisen kokemustamme, kohtaamiamme elämänmuotoja, elämän kirjoa maapallolla ja biologista evoluutiota, herää meissä todennäköisesti jonkinlainen hämmästyksen, arvostuksen, rakkauden tai pyhyyden tunne. Me elolliset olennot kuulumme kaikki samaan vuosimiljardeja vanhaan ja edelleen uutta synnyttävään sukupuuhun. Kutsukaamme sitä Elämäksi.

Ihmisen toimet tuhoavat Elämää vauhdilla, joka ylittää luonnollisen sukupuuttotahdin moninkertaisesti. Jokainen sukupuutto on katkennut oksa Elämän puussa, neljä vuosimiljardia kestäneen pyhiinvaelluksen päätepiste.

Miltä tuntuu olla osa Elämää? Kokeillaan yhdessä, mitä syväekologinen luontokokemus voisi olla.

• Syväekologis-filosofisessa pajassa tarkoituksena on tutustua syväekologiaan ja keskustella aiheesta.

• Vetäjinä Pasi ja Kristiina Takkinen

Kehollinen sopeutuminen ympäristöön (2 h)

• Koe arkista ympäristöäsi OMAN KROPPASI EHDOILLA. Seikkaile, tutki ja harjoittele mahdollisuuksiasi sopeutua olosuhteisiin etenemällä tilannekohtaisesti: juokse/hiivi/tasapainoile, hypi, kiipeä, pujahtele, ryömi, pyöri, (ui). Talviliukkaus korostaa ideaa.

• Nykyihminen on vieraantunut luonnosta, ja kropastaan osana sitä. Automaatio ja tuotteistaminen laiskistaa. Fyysistä toimintakykyään voi kehittää ja pitää yllä missä tahansa, ilmaiseksi ja monipuolisesti eläimen lailla, kun ei jumitu sääntöihin. Myös rento järki ja KILPAILEMATTOMUUS pitävät vaarat ja kropan kulumisen loitolla loppuelämän. Ole kärsivällisen ÄÄNETÖN ja huomaavainen.

• Vetäjänä ns. luonnollisen etenemisen harjoittaja Unto Ikkala

Luonnonsuojelua netissä (2h)

• Some on tehokas tapa tavoittaa paljon ihmisiä ja kohdistaa viestejä suoraan päättäjille. Kriittinen resurssi on rahan sijasta mielikuvitus ja repäisevät ideat sekä hyvä ajoitus. Sopiva työkalu kansalaisvaikuttajalle siis!

• Tule työpajaan pohtimaan yhdessä, miten Luonto-Liiton metsiensuojelutyössä voitaisiin hyödyntää tehokkaammin Facebookia, Twitteriä, blogeja, meemejä ym. nettiviestintää.

• Työpaja on luonteeltaan keskusteleva aivomyrsky eikä luentoja kuulla. Sen sijaan tavoitteena on synnyttää yhdessä työpajan aikana ja jälkeen konkreettista ja vaikuttavaa somekampanjointia.

• Ennakkotehtävä: tutustu Ärjänsaaren hakkuukiistaan netissä ennen työpajaa. Tutki järjestöjen ja UPM:n tiedotteita, uutisia, FB- ja Twitter-viestejä jne.

• Työpajan vetävät Luonto-Liiton metsäryhmäläiset

kuuluu seuraaviin kategorioihin: , , , ,