Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Muutoksen lähteillä

Muutoksen lähteillä

Muutoksen lähteillä 8.5. koulutuspäivä - luontolähtöisiä menetelmiä, materiaaleja ja maistiaisia nuorten hyvinvoinnin tukemiseen
Muutoksen lähteillä

Kuva: Susanna Soisalo

Kenelle? Nuorille (15+), nuorten kanssa työskenteleville

Missä? Helsingissä, Lapinlahden lähteellä

Koska? 8.5. klo 13.00 alkaen

Päivän alustava ohjelma: Ohjelma rakentuu muutamista napakoista ja kiinnostavista asiantuntijapuheenvuoroista ja toiminnallisista työpajoista, joissa osallistujat voivat oppia oman tekemisen kautta luontolähtöisiä menetelmiä.

Tietoja ohjelmasta päivitetään tälle sivulle sitä mukaa, kun puhujat ja työpajat varmistuvat.

Työpajoja

Urbaani löytöretki
Urbaani löytöretki-työpajassa pääset tutustumaan kaupungin kätkettyyn elämään. Se on etsimistä, löytämistä, aistien ja mielen virittelemistä kokemaan arkiset ilmiöt ja tutut paikat uudella tavalla. Tarvitaan vain hippunen mielikuvitusta ja avoin mieli!

Green Care ja elvyttävät ympäristöt työpajassa esitellään elvyttävän ympäristön vaikuttavuutta ja tominnallisuuden mahdollisuuksia luontoympäristöissä. Vihreä veräjä on kehittänyt Green care toimintaa sosiaali- ja terveysjärjestöissä vuodesta 2011 ja luonut monia käytännön työkaluja.

Kädet multaan - puutarhakasvatustyöpaja: pienimuotoisellakin puutarhatoiminnalla on paljon annettavaa, kun halutaan tutustuttaa nuoria ruuantuotantoon. Työpajassa tutustutaan puutarhakasvatukseen ja opetellaan moniaistisesti ja käytännön kautta ympäristökasvatuksen tietoja ja taitoja. Taustamateriina toimii YMPPI- Ympäristökasvatusta puutarhassa –materiaali http://puutarhakasvatus.fi/ymppi/mika

Perunan ämpärikasvatus: erilaisten luomuerikoisperuneiden kasvatusohjeita. Osallistujat voivat tutustua sanko ja laatikkoperunan viljelyyn. Ideoita perunan ruokakäyttöön ja opetukseen.

Laamat: luvassa tutustumista, hoitamista ja elämyksiä harraste- ja terapialaamojen kanssa

Luontoa kaupungissa

Helsingin esteettömien luontokohteiden esittely

Opi käyttämään sosiaalista mediaa kuin diginatiivisomen saloihin aikuisempaa väestöä johdattavat nuoret vapaaehtoiset

Ilmoittaudu mukaan tästä

---------------------------------------------------------

Edellinen nuoret muutoksentekijöinä -koulutuspäivä järjestettiin 11.11.2016 klo 9.00-14.00 Luontokeskus Haltiassa Nuuksiossa.

Koulutuspäivä oli tarkoitettu kaikille nuorten kanssa toimiville. Ohjelmassa oli asiantuntijoiden ja tutkijoiden puheenvuoroja sekä tuoreita esimerkkejä nuorten osallistumisesta eri tavoin toiminnan ideointiin ja ympäristötietoisuuden lisäämiseen. Nuorten ääni kuului puheenvuoroissa erityisen vahvana.

Koulutuspäivän puheenvuorojen materiaalit löytyvät täältä

Koulutuspäivän ohjelma

(pienet muutokset mahdollisia)

Aamukahvi klo 8.45 alkaen (Uudenmaan Ely-keskus tarjoaa)

Asiantuntijoiden puheenvuorot

9.00 Tilaisuuden avaus, toiminnanjohtaja Leo Stranius, Luonto-Liitto

09.10 Nuorten ympäristöasenteet ja osallisuus: dosentti Arto O. Salonen, Helsingin yliopisto

09.40 Nuoret ympäristökansalaisina: Sanna Koskinen, Ympäristökasvatuksen asiantuntija, FT, WWF Suomi

10.10 Mitä tapahtuu nuorten maailmassa 2016 ─ kiinnostaako yhteiskunta?: Jaakko Rautavaara, nuoriso-ohjaaja, Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki

(tauko n. klo 10.40)

Hyviä käytänteitä ja kokemuksia nuorten osallistumisesta

10.50 Nuoret ratkomassa yhteiskunnan ongelmia - Safari -hanke, Mirja Hämäläinen, Demos Helsinki

11.10 Designmuseo & #MunMuseo – hanke. Nuoret ideoimassa uudenlaisia toimintatapoja museoon, Hanna Kapanen, Museolehtori, Designmuseo

Nuorten puheenvuorot

- "Mun puisto - Nuuksion kansallispuisto", Nuuksion kansallispuiston Junior Rangerit Toivo Hursti, Peppi Kareljärvi ja Aino Tapola

- Luonto-Liiton leirien ja retkien esittely, ohjaajana toimimisen kokemuksia Ina Rosberg

Keskustelu ja yhteenveto

12.00 Lounas (omakustanteinen)

Työpajat

klo 12.45-14.00

1. Koulun liikkumissuunnitelma/ HSL

2. Ympäristövaikuttamista koulussa / WWF Suomi

3. Välineitä muutokseen - ympäristöaiheinen animaatio koulussa / Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus ja HSY

4.  Open ilmasto-opas

5.  Opastettu luontoretki, Luonto-Liiton nuorten ohjaama

6. Korkeasaaren koululaiskonfrenssi - osallistavaa ympäristökasvatusta

Tutustu työpajoihin tarkemmin: työpajakuvaukset.

Koulutuspäivä on osallistujille maksuton.

Ilmoittadu mukaan tästä!

Nuoret muutoksentekijöinä -seminaari järjestetään ensimmäisen kerran vuonna 2016. Vuonna 2017 järjestetään samasta teemasta oppimispäivä yhdessä nuorten kanssa.

Tapahtuman taustalla:  Välke-ryhmä, Uudenmaan ympäristökasvatuksen ja - ja tietoisuuden edistämisryhmä. Lue lisää Välke-ryhmän toiminnasta: Osaamispankki.

Unescon ympäristökasvatuksen tavoitteet.

Yhteistyössä: