Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Muutoksen lähteillä

Muutoksen lähteillä

Muutoksen lähteillä 8.5. koulutuspäivä - luontolähtöisiä menetelmiä, materiaaleja ja maistiaisia nuorten hyvinvoinnin tukemiseen
Muutoksen lähteillä

Kuva: Susanna Soisalo

Kenelle? Nuorille, nuorten kanssa työskenteleville

Missä? Helsingissä, Lapinlahden lähteellä

Koska? 8.5. klo 13.00 -17.00

Päivän ohjelma: Ohjelma rakentuu muutamista napakoista ja kiinnostavista asiantuntijapuheenvuoroista ja toiminnallisista työpajoista, joissa osallistujat voivat oppia oman tekemisen kautta luontolähtöisiä menetelmiä.

Lataa tästä: Muutoksen-lahteilla-ohjelma.

Ilmoittaudu mukaan tästä

Lisätiedot tapahtumasta:

Malva Green, malva.green(at)luontoliitto.fi

Puheenvuorot

klo 13.00-14.00

Tilaisuuden avaus: Tulevaisuuden ympäristöhaasteet, Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Luonto-Liitto

Nuorten osallisuus muuttuvassa yhteiskunnassa,

Katri Kairimo, osastopäällikkö, Helsingin Nuorisoasiankeskus

Mitä nuoret ajattelevat ympäristöasioista? Ulla Kajaluoto, kestävän kehityksen koordinaattori, Helsingin Nuorisoasiankeskus

Miten seikkailukasvatusta käytetään nuorten tukemiseksi? Kirsi Sali, kehittämispäällikkö, Nuorisokeskus Anjala

Työpajat

klo 14.00-17.00

1) Green Care ja elvyttävät ympäristöt

Työpajassa esitellään elvyttävän ympäristön vaikuttavuutta ja tominnallisuuden mahdollisuuksia luontoympäristöissä. Vihreä veräjä on kehittänyt Green care toimintaa sosiaali- ja terveysjärjestöissä vuodesta 2011 ja luonut monia käytännön työkaluja.

2) Urbaani löytöretki

Urbaani löytöretki-työpajassa pääset tutustumaan kaupungin kätkettyyn elämään. Se on etsimistä, löytämistä, aistien ja mielen virittelemistä kokemaan arkiset ilmiöt ja tutut paikat uudella tavalla. Tarvitaan vain hippunen mielikuvitusta ja avoin mieli!

3) Kädet multaan - puutarhakasvatustyöpaja

Pienimuotoisellakin puutarhatoiminnalla on paljon annettavaa, kun halutaan tutustuttaa nuoria ruuantuotantoon. Työpajassa tutustutaan puutarhakasvatukseen ja opetellaan moniaistisesti ja käytännön kautta ympäristökasvatuksen tietoja ja taitoja. Taustamateriina toimii YMPPI- Ympäristökasvatusta puutarhassa –materiaali http://puutarhakasvatus.fi/ymppi/mika

4) Luovaa liikettä luonnossa

Liikkeen kautta avaudumme kevään ihmeisiin ympärillämme. Liikumme omaa kehoa kuunnellen, aisteille virittäytyen, vuorovaikutuksessa ympäröivän luonnon kanssa. Luova tanssi on vapaata liikettä ilman koreografiaa tai askelkuvioita ja sopii kaiken kokoisille ja muotoisille kehoille, iästä, rytmitajusta ja liikunnallisesta taustasta riippumatta. Tanssi on tapa tutustua omaan itseen ja kehoon ja uudenlainen tapa kokea luonnon virkistävät, elävöittävät ja rentouttavat vaikutukset. Olemme ulkona, varaa säänmukainen varustus.

5) Suuri mysteeri

Työpajassa demonstroidaan elämyksellisiä harjoitteita, joiden avulla tutustutaan luonnon ekosysteemipalveluihin. Ekosysteemipalveluiden ymmärtäminen tuo syvyyttä luontosuhteeseen ja lisää luonnon arvostusta.

Harjoitteet perustuvat Suuri mysteeri materiaaliin. Materiaali on suunnattu erityisesti yli 16-vuotiaiden ja kaikenikäisten aikuisten ryhmille, erimerkiksi nuorten ryhmäytymisen tueksi ja työyhteisöille. Monet harjoitteet sopivat hyvin nuoremmillekin.

Suuri Mysteeri materiaali on ladattavissa netistä  www.hel.fi/suurimysteeri Materiaalista löytyy ohjeet, 8 tehtäväkorttia ja ekosysteemipalveluihin johdattava video.

Työpajan vetävät luontokouluopettaja Erkki Makkonen ja johtava ympäristösuunnittelija Kaisa Pajanen Helsingin ympäristökeskuksesta.

6) Nuoret ekotilan suunnittelijoina

Case Laajasalon nuorisotalon hyvän olon tila. Pajassa tutustutaan osallisuushankkeeseen, jossa nuoret muokkaavat yhdestä nuorisotalon huoneesta oman näköisensä olohuoneen, ja samalla oppivat paljon asioita ympäristöystävällisyydestä ja ekologisuudesta. Pajassa on myös pieni toiminnallinen osuus.

7) Miten käytät seikkailukasvatusta työssäsi?

Seikkailukasvatus on paljon muutakin kuin viikkojen vaelluksia tiettömien taipaleiden takana tai roikkumista köysissä vuorten rinteillä. Seikkailukasvatuksen menetelmiä voi käyttää arkisissakin tilanteissa, tuomaan elämyksiä ja kokemuksia tavalliseen koulupäivään tai nuorten iltaan. Esittelyssä ja työpajassa havainnoidaan, miten elämyksellisyys vaikuttaa vuorovaikutukseen, yhteistyötaitoihin ja uuden oppimiseen.
Työpaja pidetään ulkona ja tutustutaan seikkailukasvatuksen menetelmiin käytännössä. Pohditaan yhdessä, miten käyttää menetelmiä omassa työssä.

Kaikille avoin yleisöluento:

klo 17.00-18.00

Luonnon ja luonnonantimien parantava voima, Sinikka Piippo, kasvitieteilijä, professori

Esittelyssä myös

Perunan ämpärikasvatus: erilaisten luomuerikoisperuneiden kasvatusohjeita. Osallistujat voivat tutustua sanko ja laatikkoperunan viljelyyn. Ideoita perunan ruokakäyttöön ja opetukseen.

Laamat: luvassa tutustumista, hoitamista ja elämyksiä harraste- ja terapialaamojen kanssa

Luontoa kaupungissa

Helsingin esteettömien luontokohteiden esittely

Opi käyttämään sosiaalista mediaa kuin diginatiivisomen saloihin aikuisempaa väestöä johdattavat nuoret vapaaehtoiset. Millainen viesti kiinnostaa nuoria? Mistä heidät tavoittaa? Nykäise some-opasta hihasta ja kysy! Nuoret some-oppaat kiertävät tapahtumassa ja tekevät postauksia järjestäjien sivuille. Toimintaa ohjaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku, joka toteuttaa HSY:n kouluille kustantamaa ympäristöneuvontaa.

---------------------------------------------------------

Edellinen nuoret muutoksentekijöinä -koulutuspäivä järjestettiin 11.11.2016 klo 9.00-14.00 Luontokeskus Haltiassa Nuuksiossa.

Koulutuspäivä oli tarkoitettu kaikille nuorten kanssa toimiville. Ohjelmassa oli asiantuntijoiden ja tutkijoiden puheenvuoroja sekä tuoreita esimerkkejä nuorten osallistumisesta eri tavoin toiminnan ideointiin ja ympäristötietoisuuden lisäämiseen. Nuorten ääni kuului puheenvuoroissa erityisen vahvana.

Koulutuspäivän puheenvuorojen materiaalit löytyvät täältä

Koulutuspäivän ohjelma

(pienet muutokset mahdollisia)

Aamukahvi klo 8.45 alkaen (Uudenmaan Ely-keskus tarjoaa)

Asiantuntijoiden puheenvuorot

9.00 Tilaisuuden avaus, toiminnanjohtaja Leo Stranius, Luonto-Liitto

09.10 Nuorten ympäristöasenteet ja osallisuus: dosentti Arto O. Salonen, Helsingin yliopisto

09.40 Nuoret ympäristökansalaisina: Sanna Koskinen, Ympäristökasvatuksen asiantuntija, FT, WWF Suomi

10.10 Mitä tapahtuu nuorten maailmassa 2016 ─ kiinnostaako yhteiskunta?: Jaakko Rautavaara, nuoriso-ohjaaja, Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki

(tauko n. klo 10.40)

Hyviä käytänteitä ja kokemuksia nuorten osallistumisesta

10.50 Nuoret ratkomassa yhteiskunnan ongelmia - Safari -hanke, Mirja Hämäläinen, Demos Helsinki

11.10 Designmuseo & #MunMuseo – hanke. Nuoret ideoimassa uudenlaisia toimintatapoja museoon, Hanna Kapanen, Museolehtori, Designmuseo

Nuorten puheenvuorot

- "Mun puisto - Nuuksion kansallispuisto", Nuuksion kansallispuiston Junior Rangerit Toivo Hursti, Peppi Kareljärvi ja Aino Tapola

- Luonto-Liiton leirien ja retkien esittely, ohjaajana toimimisen kokemuksia Ina Rosberg

Keskustelu ja yhteenveto

12.00 Lounas (omakustanteinen)

Työpajat

klo 12.45-14.00

1. Koulun liikkumissuunnitelma/ HSL

2. Ympäristövaikuttamista koulussa / WWF Suomi

3. Välineitä muutokseen - ympäristöaiheinen animaatio koulussa / Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus ja HSY

4.  Open ilmasto-opas

5.  Opastettu luontoretki, Luonto-Liiton nuorten ohjaama

6. Korkeasaaren koululaiskonfrenssi - osallistavaa ympäristökasvatusta

Tutustu työpajoihin tarkemmin: työpajakuvaukset.

Koulutuspäivä on osallistujille maksuton.

Ilmoittadu mukaan tästä!

Nuoret muutoksentekijöinä -seminaari järjestetään ensimmäisen kerran vuonna 2016. Vuonna 2017 järjestetään samasta teemasta oppimispäivä yhdessä nuorten kanssa.

Tapahtuman taustalla:  Välke-ryhmä, Uudenmaan ympäristökasvatuksen ja - ja tietoisuuden edistämisryhmä. Lue lisää Välke-ryhmän toiminnasta: Osaamispankki.

Unescon ympäristökasvatuksen tavoitteet.

Yhteistyössä: