Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Luonnonharrastus

Luonnonharrastus

Luonnonharrastus on paljon muutakin kuin lajintuntemusta, ja pyrkimyksenämme on näyttää tämä käytännössä mahdollisimman monelle lapselle ja nuorelle. Luonnon kiehtovuuden ymmärtää kunnolla vasta paikan päällä, oli kyseessä sitten vanha, sammalten ja jäkälien kirjoma metsä tai nuotion ylle kaartuva valosaasteeton tähtitaivas.

Nuortenretkiä järjestetään ympäri Suomea, ja mukaan mahtuu kaikkea lyhyistä päiväretkistä yli viikon vaelluksiin. Painopiste on retkissä, joille kaikki nuoret voivat osallistua, retkeilytaustasta riippumatta. Jos et ole viettänyt öitä suomalaisessa luonnossa, olet tärkeää kokemusta vailla.

Retkeilyn tueksi kirjoitimme myös Retkenjärjestäjän oppaan, josta on toivon mukaan iloa myös muille kuin luontoliittolaisille retkeilijöille. Se on maksutta kaikkien luettavissa, ja toivomme sen antavan ideoita mahdollisimman monelle.

Oiva tapa oppia luonnosta ja tutustua muihin samanhenkisiin nuoriin on osallistua nuortenleirille. Näitä järjestetään hieman eri ikäryhmille, ja pidemmälle leirille kannattaa osallistua vähän kauempaakin, jos oman kotipaikan liepeiltä ei sellaista löydy. Myös erilaiset kurssit kannattaa huomioida, sillä moni Luonto-Liiton piireistä järjestää koulutuksia esimerkiksi villivihanneksista, linnuista, retkeilystä tai luonnonharrastuksesta yleensä. Ne eivät yleensä vaadi mitään ennakkotietoja.

Retket, leirit ja kurssit löydät tapahtumakalenterista tai piirien omilta sivuilta.

Omatoimisempaan luonnosta oppimiseen sopii parhaiten luonnonharrastusmerkkimme Pihka. Merkin perusajatuksena on se, että kukin voi aloittaa omalta tasoltaan ja tutustua luontoon omia kinnostuksen kohteitaan seuraten. Pihka koostuu retkillä suoritettavista tehtävistä, jotka käsittelevät kahdeksaa eri osa-aluetta. Tehtäviä löytyykin takapihalta tuntureille ja niitä voi suorittaa ympäri vuoden. Pihka on loistava tekosyy lähteä luontoon ja erinomainen apuväline luonnontuntemuksen kehittämisessä. Voit tutustua Pihkaan täällä.

Lapsille on oma luonnonharrastusmerkki, Karpalo. Lisätietoa Karpalosta saat täältä.

Vuosikymmeniä jatkunut Kevätseuranta on Luonto-Liiton perinteisimpiä kampanjoita. Kevätseurannassa tarkkaillaan tiettyjen lajien esiintymistä kevään mittaan, ja osallistuminen on helppoa, koska käytännössä jokainen tuntee ainakin jonkun seurattavista lajeista. Kevätseuranntaa tekemällä voi hyvin opetella tuntemaan loputkin seurantalajit, ja havainnoista on myös hyötyä, sillä ne kerätään Luonnontieteellisen keskusmuseon tietokantaan. Kevätseurantaan voit tutustua tarkemmin tästä linkistä.

Tervetuloa mukaan!

Kuvat: Teemu Saloriutta, Antti Salovaara (ylin kuva)