Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kevätseuranta

Kevätseuranta 2019

Lähde mukaan kevään tuloon, tarkkaile luontoa ja ilmoita havainnoistasi! Luonto-Liiton Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurantaan voi osallistua kuka tahansa luonnosta kiinnostunut. Kaikkia seurantalajeja ei tarvitse tuntea, ja yksittäisetkin havainnot ovat arvokkaita.

Kevätseuranta on hauskaa ja helppoa!

Kevätseurannassa tarkkaillaan kahta asiaa: ensihavaintoja ja lajien runsastumista. Ensihavaintoja voi kirjata milloin vain. Lajien runsautta arvioidaan kaksiportaisella asteikolla kahdeksana kevätseurantaviikonloppuna:

• 2.–3.3.
  • 16.–17.3.
  • 30.–31.3.
  • 13.–14.4.
  • 27.–28.4.
  • 11.–12.5.
  •  25.–26.5.
  •  8.–9.6.

Kannustamme retkeilemään Kevätseuranta-viikonloppuina ja tekemään havaintoja kevätlajeista!

Kevään 2019 teemana on Kevätseuranta veden äärellä

Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Seurannan kohteena on yhteensä 41 vakiolajia ja vuosittain vaihtuvat teemalajit. Vuoden 2019 teema on Kevätseuranta veden äärellä.

Haluamme tänä vuonna innostaa erityisesti havainnoimaan kevättä vesistöjen rannalla. Mukana on tuttuja keväisiä lajeja eri lajiryhmistä:

- Pienikokoinen sorsalintu alli, joka muuttaa toukokuussa Suomen läpi arktisille alueille ja tundralle.

- Rantavesien keväinen ilmiö hauen kutu.

- Veden pintajännitystä liikkumisessaan hyödyntävä luteisiin kuuluva vesimittari (lajiryhmä).

- Tuttu kirkkaan keltainen rentukka.

- Vesillä ja vesien rannoilla liikkuviin ihmisiin liittyvä keväinen ilmiö veneet vesille.

Kevätseuranta-aineiston perusteella kevät innostaa erityisesti alkumetreillä – eikä ole vaikea ymmärtää miksi. Talven päättyneeksi julistavat muuttolinnut, kevätauringon lempeät säteet ja pälvipaikoille puhkeavat kukat saavat villasukat pyörimään kenen tahansa jaloissa. Mutta kevät jatkuu kauemminkin. Kuten teemalajivalikoimastamme huomaa, toivomme tänä vuonna entistä tarkempaa seurantaa aina touko–kesäkuun vaihteeseen asti. Kampanjan vehreät loppusoinnut liverrellään kesäkuun 8.–9.6. Toivottavasti pysyt mukana koko näytöksen ajan!

Katso lisätietoa Kevätseurannan sivulta: www.kevatseuranta.fi