Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kevätseuranta

Kevätseuranta 2015

Lähde mukaan kevään tuloon, tarkkaile luontoa ja ilmoita havainnoistasi! Luonto-Liiton Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurantaan voi osallistua kuka tahansa luonnosta kiinnostunut. Kaikkia seurantalajeja ei tarvitse tuntea, ja yksittäisetkin havainnot ovat arvokkaita.

Kevätseuranta on hauskaa ja helppoa!

Kevätseurannassa tarkkaillaan kahta asiaa: ensihavaintoja ja lajien runsastumista. Ensihavaintoja voi kirjata milloin vain. Lajien runsautta arvioidaan kaksiportaisella asteikolla seitsemänä kevätseurantaviikonloppuna:

14.-15.3., 28.-29.3., 11.-12.4., 25.-26.4., 9.-10.5., 23.-24.5.,  6.-7.6.

Kevätseurantaviikonloppuina kannattaa lähteä ulos retkelle ja tehdä havaintoja kevätlajeista.

Kevät 2015 on urbaani

Kevät ei piilottele ihmisten ulottumattomissa, vaan saapuu yhtä lailla mökkijärven rantaan kuin kauppakeskuksen parkkipaikallekin. Hyviä havaintoja voi tehdä melkein missä tahansa, eivätkä kaikki kevään merkitkään ole ihmistoiminnasta riippumattomia.

Tämän vuoden Kevätseurannan teemana on urbaani kevät. Joka vuosi toistuvien vakiolajien lisäksi seuraamme viittä rakennetusta ympäristöstä löytyvää teemalajia, ja kutsumme kaikki suomalaiset mukaan havainnoimaan. Tällä kertaa laulujoutsen ja lakaisukone mahtuvat kiltisti samalle lomakkeelle.

Katso lisätietoa Kevätseurannan sivulta: www.kevatseuranta.fi