Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kevätseuranta

Kevätseuranta 2017

Lähde mukaan kevään tuloon, tarkkaile luontoa ja ilmoita havainnoistasi! Luonto-Liiton Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurantaan voi osallistua kuka tahansa luonnosta kiinnostunut. Kaikkia seurantalajeja ei tarvitse tuntea, ja yksittäisetkin havainnot ovat arvokkaita.

Kevätseuranta on hauskaa ja helppoa!

Kevätseurannassa tarkkaillaan kahta asiaa: ensihavaintoja ja lajien runsastumista. Ensihavaintoja voi kirjata milloin vain. Lajien runsautta arvioidaan kaksiportaisella asteikolla seitsemänä kevätseurantaviikonloppuna:

11.–12.3. • 25.–26.3. • 8.–9.4. • 22.–23.4. • 6
.–7.5. • 20.–21.5. • 3.–4.6.

Kevätseurantaviikonloppuina kannattaa lähteä ulos retkelle ja tehdä havaintoja kevätlajeista.

Kevään 2017 yhdessä luontoon

hdessä on hyvä olla. Kyseessä on myös strategia, jonka avulla menestyy niin oma lajimme kuin lukemattoman moni muukin. Haluamme tällä kertaa kiinnittää huomiota siihen, miten yhteistoiminta näkyy ja kuuluu Suomen keväässä.

Keskitymme jo 41. vuotta kevätluonnon seurantaan, emmekä koe, että ihmiset rajautuisivat sen ulkopuolelle. Saahan kevät meidätkin nauttimaan niin lämmöstä, luonnosta kuin toistemme seurasta. Kevätseurantalajina on tällä kertaa myös havainto piknikille kerääntyneistä ihmisistä, sillä se on todellinen kevään merkki siinä missä peippo tai leskenlehtikin. Toivomme erityisesti, että saamme havaintojen muodossa kuulla, miltä kevät 2017 näytti ja kuulosti eri puolilla Suomea.

Katso lisätietoa Kevätseurannan sivulta: www.kevatseuranta.fi