Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kevätseuranta

Kevätseuranta 2016

Lähde mukaan kevään tuloon, tarkkaile luontoa ja ilmoita havainnoistasi! Luonto-Liiton Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurantaan voi osallistua kuka tahansa luonnosta kiinnostunut. Kaikkia seurantalajeja ei tarvitse tuntea, ja yksittäisetkin havainnot ovat arvokkaita.

Kevätseuranta on hauskaa ja helppoa!

Kevätseurannassa tarkkaillaan kahta asiaa: ensihavaintoja ja lajien runsastumista. Ensihavaintoja voi kirjata milloin vain. Lajien runsautta arvioidaan kaksiportaisella asteikolla seitsemänä kevätseurantaviikonloppuna:

12.–13.3. | 26.–27.3. | 9.–10.4. | 23.–24.4. | 7.–8.5. | 21.–22.5. | 4.–5.6.

Kevätseurantaviikonloppuina kannattaa lähteä ulos retkelle ja tehdä havaintoja kevätlajeista.

Kevään 2016 teemana on puut ja pensaat

Luonto-Liiton kevätseuranta juhlii 40-vuotista taivaltaan. Ensimmäisen kerran kevään etenemistä seurattiin vuonna 1976. Tänä vuonna teemana on tuttujen kevätlajien lisäksi lehtipuut ja pensaat. Kevättä havainnoitaessa saadaan paitsi iloa ulkona olemisesta myös tietoa ilmaston muuttumisesta.

Varhain kukkivat puut ja pensaat tarjoavat ravintoa pölyttäjähyönteisille. Tänä vuonna haluamme kiinnittää huomiota erityisesti lehtipuihin ja pensaisiin, jotka mahdollistavat monien muiden lajien esiintymisen ympäristössään. Teemalajeina seurataan haavan ja koivun lehtien avautumista sekä haavan, näsiän, tuomen ja vaahteran kukintaa. Lasten kevätseurannassa seurataan, koska ensimmäinen kimalainen ilmaantuu pörräämään pajun kukkiin.

Katso lisätietoa Kevätseurannan sivulta: www.kevatseuranta.fi