Sijainti: Pääsivu / Toiminta / Kevätseuranta

Kevätseuranta 2018

Lähde mukaan kevään tuloon, tarkkaile luontoa ja ilmoita havainnoistasi! Luonto-Liiton Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Kevätseurantaan voi osallistua kuka tahansa luonnosta kiinnostunut. Kaikkia seurantalajeja ei tarvitse tuntea, ja yksittäisetkin havainnot ovat arvokkaita.

Kevätseuranta on hauskaa ja helppoa!

Kevätseurannassa tarkkaillaan kahta asiaa: ensihavaintoja ja lajien runsastumista. Ensihavaintoja voi kirjata milloin vain. Lajien runsautta arvioidaan kaksiportaisella asteikolla kahdeksana kevätseurantaviikonloppuna:

3.–4.3. • 17.–18.3. • 31.3–1.4. • 14.–15.4.

28.–29.4. • 12.–13.5. • 26.–27.5. • 9.–10.6.

Kannustamme retkeilemään Kevätseuranta-viikonloppuina ja tekemään havaintoja kevätlajeista!

Kevään 2018 teemana on Kevätseurannan unohdetut

Kevätseurannassa tutkitaan kevään edistymistä keväisten eläin- ja kasvilajien avulla. Seurannan kohteena on yhteensä 41 vakiolajia ja vuosittain vaihtuvat teemalajit. Vuoden 2018 teema on Kevätseurannan unohdetut.

Tietyt Kevätseuranta-lajit patsastelevat vuosikymmenestä toiseen parrasvaloissa. Laulujoutsenista, leskenlehdistä ja muista perinteisistä kevääntuojista saadaan joka vuosi kattava kuva, mistä kuuluu suuri kiitos havainnoijille. Jotkut jäävät kuitenkin suosikkien varjoon.

Haluamme tänä vuonna kiinnittää huomiota sellaisiin lajeihin, jotka ansaitsisivat tarkempaa huomiota. Valitsimme viisi teemalajia, joita yhdistää sekä odotettua pienempi havaintomäärä että aito tarve kattavampaan tiedonkeruuseen. Nämä lajit ovat siili, rantakäärme, mustikan kukinta, tervapääsky ja lepakot.

Kevätseuranta-aineiston perusteella kevät innostaa erityisesti alkumetreillä – eikä ole vaikea ymmärtää miksi. Talven päättyneeksi julistavat muuttolinnut, kevätauringon lempeät säteet ja pälvipaikoille puhkeavat kukat saavat villasukat pyörimään kenen tahansa jaloissa. Mutta kevät jatkuu kauemminkin. Kuten teemalajivalikoimastamme huomaa, toivomme tänä vuonna entistä tarkempaa seurantaa aina touko–kesäkuun vaihteeseen asti. Kampanjan vehreät loppusoinnut liverrellään kesäkuun 9.–10. Toivottavasti pysyt mukana koko näytöksen ajan!

Käy siis kartoittamaan lähiympäristöäsi ja tekemään unohdetuista tämän kevään tähtiä!

Katso lisätietoa Kevätseurannan sivulta: www.kevatseuranta.fi