Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Vaellus Hammastunturin erämaa-alueelle

Vaellus Hammastunturin erämaa-alueelle

Luonto-Liiton Uudenmaan piiri järjestää vaelluksen Hammastunturille noin 15-29-vuotiaille nuorille 30.8.–8.9. Ilmoittaudu heti!
Milloin 30.08.2013 18:00 loppuu
09.09.2013 09:00
Missä Hammastunturi
Yhteyshenkilön nimi
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Jo perinteeksi muodostuneella Lapin vaelluksella suuntaamme tänä vuonna elo-syyskuun vaihteessa Inarin eteläpuolella sijaitsevaan Hammastunturin erämaahan

Matkaamme yöjunalla ja linja-autolla Helsingistä Rovaniemen kautta Inariin, josta taksi vie meidät sinne minne tiet päättyvät ja erämaan reuna alkaa. Ensimmäisen yön vietämme Alpiini-erakon Kelokämpän pihapiirissä Kirakkajokisuulla. Kuljemme Ivalojoen pohjoispuolen metsien ja tunturiylänköjen halki kohti kartiomaista Hammastunturia, jonka korkeimmalta huipulta avautuu näkymä aivan tunturin kupeessa sijaitsevan Hammasjärven yli. Myös Ivalojoen kapea ja jyrkkäreuneinen laakso on maisemallisesti vaikuttava, näin kerrotaan. Reitille osuu useita huoltamattomia pikkutupia, mm. tämä.

Reitin loppupuolella pääsemme tutustumaan kullankaivuun kulttuurihistoriaan, kun saavumme Ivalojoen Kultalaan ja ylitämme joen riippusiltaa pitkin. Hammastunturin erämaa-alue on pinta-alaltaan 1825 km2 ja merkittyjä reittejä vain yksi, 12 km. (Viimeisen yön saatamme yöpyä saunallisessa vuokratuvassa, Sotajoen korkealla rantatörmällä!)

Aiempaa kokemusta pitkistä vaelluksista ei vaadita, mutta retkeilyn perustaitojen hallinta on suotavaa, sillä kuljemme pääosin poluttomassa maastossa. Kokeneemmankin retkeilijän suunnistustaidot pääsevät siis varmasti testiin. Vaikka reittimme kulkee tupien kautta, otamme mukaan myös teltat. Alkusyksyn yöt ovat jo kylmiä, joten tarpeeksi lämmin makuupussi on tärkein varuste. Lähtö junalla Helsingistä pe 30.8. klo 18.52 ja paluu su 8.9. klo 9.00. Mukaan voi tulla myös muilta paikkakunnilta, hinta sovitaan silloin erikseen.

Vaellus on suunnattu noin 15–29-vuotiaille nuorille Luonto-Liiton jäsenille. Riittää kuitenkin, että liityt jäseneksi ennen vaellusta. Mukaan mahtuu vain 8 osallistujaa, joten ole nopea! Hinta (sis. edestakaiset matkat Helsingistä) 210 € opiskelijoille ja 280 € aikuisille.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot 19.8. mennessämartikainen.sonja@gmail.com

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« joulukuu 2016 »
joulukuu