Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Luonto-Liiton talvipäivät 2014

Luonto-Liiton talvipäivät 2014

Luonto-Liiton talvipäivät tulevat! Varmista, ettet missaa vuoden 2014 ehkäpä hauskinta luontoliittolaista kokoontumista!
Milloin 15.03.2014
alkaa 10:00 loppuu 22:00
Missä Meriharjun luontotalo, Uutelantie 32, Vuosaari (Helsinki)
Yhteyshenkilön nimi
Yhteyshenkilön puhelinnumero 0504072969
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Ilmoittautuminen talvipäiville on päättynyt! Ilmoittautuneille lähetetään sähköpostia.

Tapahtumapaikkana toimii Meriharjun luontotalo Helsingissä Uutelan ulkoilu- ja luonnonsuojelualueella.

Luvassa mielenkiintoisia työpajoja, arvokeskustelua, historian havinaa, retkeilyä, leikkimielistä iltaohjelmaa ja kisailuja, maittavaa kasvisruokaa, saunomista ja ennen kaikkea hulvatonta tunnelmaa ja iloista yhdessäoloa muiden luontoliittolaisten kanssa!

Varsinainen ohjelmapäivä on la 15.3., mutta halukkailla on mahdollisuus yöpymiseen ja vapaamuotoiseen retkeilyyn sunnuntaina. Pitkänmatkalaiset voivat tulla jo pe 14.3. yöpymään. Kerrothan yöpymistarpeestasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Tapahtumaa isännöivät Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ja sen aluejärjestöt Espoon Nuoret Ympäristönsuojelijat sekä Vantaan Luonnonystävät.

Tapahtuman työpajat järjestetään yhteistyössä OK-opintokeskuksen kanssa.

Luonto-Liiton keskustoimisto korvaa matkakulut halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan Uudenmaan piirin ulkopuolelta tuleville. Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ja sen aluejärjestöt korvaavat matkakulut Uudenmaan alueelta tuleville.

Talvipäivien ohjelma:

La 15.3.2014

klo 9-10 Majoittuminen, aamupalaa tarjolla

klo 10 Talvipäivien avaus

Tervetulosanat Sonja Martikainen, puheenjohtaja, Luonto-Liiton Uudenmaan piiri

Avauspuhe Pekka Haavisto, kehitysministeri

klo 10:30 - 11:00 Tutustuminen

klo 11:00 - 12:30 Luonto-Liiton yleiskeskustelu

Keskustelua fasilitoivat Luonto-Liiton valtuuston puheenjohtaja Ville Laitinen sekä valtuuston edellinen puheenjohtaja Senni Luosujärvi.

klo 12:30 - 13:30 Lounas

klo 13:30 - 15:30 Työpajat (ks. kuvaukset alta)

klo 15:30 - 16:00 Iltapäiväkahvit

klo 16:00 - 18:00 Työpajat (ks. kuvaukset alta)

klo 18:00 - 19:00 Päivällinen

klo 19:00 - 22:00 Iltaohjelma

klo 22 -> Tarjolla iltapalaa, mahdollisuus saunomiseen ja vapaaseen oleiluun

Su 16.3.

Sunnuntaina ei ole enää varsinaista ohjattua ohjelmaa, mutta osallistujilla on mahdollisuus retkeillä vapaamuotoisesti Uutelan ulkoilu- ja luonnonsuojelualueella yhdessä luppilaisten kanssa. Viikonloppu on ensimmäinen kevätseurantaviikonloppu, joten mikä olisikaan hauskempi tapa aloittaa kevään etenemisen tarkkailu kuin yhdessä toisten luontoliittolaisten kanssa!

klo 9:00 Aamiainen

klo 12:15 Lounas

viimeistään klo 15:00 Huoneiden siivous ja kotiinlähtö

Työpajat:

Kuvan ja sanan paja

(Työpajaan on mahdollisuus osallistua joko klo 13:30 - 15:30 tai klo 16:00 - 18:00.)

Luonnon puolesta kuvin ja sanoin! Valokuvaaja Ritva Kovalainen ja toimittaja Jaakko Luoma kertovat työstään ja Luonto-Liiton merkityksestä heille. Entä omat kuvasi ja sanasi?

Monikulttuurista luonnonharrastusta!

(Työpajaan on mahdollisuus osallistua klo 16:00 - 18:00.)

Kuinka saamme maahanmuuttajalapset ja -nuoret mukaan Luonto-Liiton toimintaan? Millaisia vaikutuksia toiminnan monikulttuuristumisella on? Tule työpajaan ideoimaan ja pohtimaan vastauksia näihin kysymyksiin! Työpajan vetää Katri Silvonen.

Lappi, porot, sudet ja metsät

(Tämä työpaja kestää yhteensä 4 tuntia eli 13:30 - 15:30 ja 16:00 - 18:00.)

Metsä- ja susiryhmä ovat Luonto-Liiton ainoat toimintaryhmät, jotka tekevät aktiivisesti työtä Pohjois-Suomen luonnonsuojelukysymyksiin liittyen. Metsäryhmän tavoitteena on kaikkien valtion omistamien luonnonsuojelullisesti arvokkaiden metsien saaminen pysyvään suojeluun, yhtiömaiden ja yksityis- sekä erityisesti yhteismetsien suojelun edistäminen Pohjois-Suomessa. Susiryhmän tavoitteena on saada poronhoitoalueelle lisääntyvän susiparin lisäksi kestävä susikanta. Metsä- ja susiryhmän on ollut vaikea saada aikaiseksi yhteistä suuntaa kummankin tavoitteen edistämiseksi. Metsä- ja susikysymykset kytkeytyvät voimakkaasti porotalouteen. Miten onnistumme suojelemaan metsiä ja susia rinnakkain? Työpajan vetävät Ville Laitinen ja Senni Luosujärvi.

Tule hipittäytymään!

(Työpajaan on mahdollisuus osallistua klo 13:30 - 15:30.)

Onko yksilön valinnoilla ja teoilla loppujen lopuksi mitään väliä? Oletko joutunut tilanteeseen, jossa olet tehnyt valintoja, jotka eivät olekaan ympäristön kannalta hyviä? Tule tunnustamaan ekosyntisi ja hipittäytymään! Pajassa saat synninpäästön ja eväitä kohti ekologisempaa ja ihanaa elämää. Keskustelemme yksilön teoista ja arjen ekovalinnoista. Keskustelua rytmittää Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Leo Stranius. Kaikille hipittäytyville luovutetaan työpajan lopuksi "sertifikaatti".

Nuorten Luonto - Luonto-Liiton oman jäsenlehden kehittämis- ja ideointityöpaja

(Työpajaan on mahdollisuus osallistua vain klo 13:30 - 15:30. Kaikille halukkaille on mahdollisuus omatoimiseen jutuntekoon klo 16:00 - 18:00.)

Millaista Nuorten Luontoa sinä haluaisit lukea? Kenet tai mitä haluaisit nähdä lehden kannessa? Vai oletko kenties itse haaveillut pääsystä mukaan lehden toimitustiimiin? Tule kehittämään ja ideoimaan Luonto-Liiton omaa jäsenlehteä! Pohdimme muun muassa syksyn teemoja, juttuaiheita ja palstoja, lehden verkkosivujen uudistamista ja vuorovaikutuksen lisäämistä lukijakunnan kanssa sekä lehden kohderyhmää. Ennakkotehtävänä pyydämme miettimään, millaisen uudistuksen tekisit lehteen.

Kaikki halukkaat pääsevät myös konkreettisesti mukaan lehdentekoon toteuttamalla reportaasin Talvipäiviltä (huom. osallistuminen ei edellytä 13:30-15:30 työpajaan osallistumista). Klo 16:00 järjestetään noin puolituntinen briiffi reportaasin tekoon osallistuville. Työpajan ja jutuntekoon briiffauksen vetävät Nuorten Luonnon päätoimittaja Maria Rautio ja toimitussihteeri Liisa-Maija Aukia.

« joulukuu 2016 »
joulukuu
Tapahtumat
Mammutin matkassa -perhekerho jatkuu taas! 01.10.2016 - 22.12.2016 — Pauligin huvila, Helsinki