Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Matelijailta Vernissassa

Matelijailta Vernissassa

Matelijailta Vernissassa klo 14-17. Maksuttomassa tilaisuudessa tutustut Suomen matelijoihin upeiden kuvien ja kiehtovien kertomusten kautta.
Milloin 08.02.2014
alkaa 14:00 loppuu 17:00
Missä Vernissa, Tikkurilantie 36
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Lunta on vielä maassa, kun ensimmäiset käärmeet ja liskot heräävät. Tämä ei tapahdu vielä ensi kuussa, mutta jo sitä seuraavassa. Ilmojen lämmettyä kyy­koiraat painivat herrasmiesten lailla siitä, kuka pääsee sulhoksi monipäiväisiin häihin. Neuvokas rantakäärme on taitava kalastaja ja osaa uhattuna tekeytyä kuolleeksi. Piilottelevat kangaskäärmeet luovat nahkansa monta kertaa kesässä.

Muutoin rauhalliset sisiliskot näyttävät hurjan luontonsa keväisissä reviiritappeluissa, ja vaskitsan parittelu on vauhdikasta seurattavaa.

Esityksessä näet käärmeiden ja liskojen värimuotoja ja opit, ­miten naaraat ja koiraat erottaa toisistaan ja miten vaskitsa eroaa käärmeistä.

Esityksen pitäjät, Jarmo Latva ja Lisse Tarnanen, ovat kuvanneet kaikki Suomen matelijat upeaan valokuvanäyttelyyn, joka on kiertänyt jo 20 paikassa eri puolella Suomea. Projektinsa jatkoksi he julkaisivat viime kesänä Suomen käärmeet ja liskot -kirjan, joka on ainoa suomenkielinen teos aiheesta.

Teokseen ja hienoihin matelijakuviin voi tutustua esimerkiksi täältä: https://www.facebook.com/SuomenKaarmeetJaLiskot Kirjaa on saatavilla myös Matelijaillasta.

Tilaisuus on maksuton ja väliajalla järjestetään kahvitarjoilu. Jotta osaamme varata riittävästi tarjottavaa, osallistumisesta voi hihkaista etukäteen osoitteeseen ismo.tuormaa@sci.fi. Tervetuloa!

Kangaskäärme. Kuva: Lisse Tarnanen.

Tilaisuuden järjestää Vantaan ympäristöyhdistys yhdessä Luonto-Liiton Uudenmaan piirin kanssa.

Jos et ehdi 8. päivä, voit myös nähdä esityksen 13.2. Lohjan kirjaston Järnefelt-salissa, klo 17.45-20.

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« joulukuu 2016 »
joulukuu
Tapahtumat