Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Matelijailta Tieteiden talolla

Matelijailta Tieteiden talolla

Matelijailta Tieteiden talolla 21.1. klo 17-20. Maksuttomassa tilaisuudessa tutustut Suomen matelijoihin upeiden valokuvien ja kiehtovien kertomusten kautta.
Milloin 21.01.2014
alkaa 17:00 loppuu 20:00
Missä Tieteiden talo (Kirkkokatu 6, Helsinki)
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Lunta on vielä maassa, kun ensimmäiset käärmeet ja liskot heräävät. Tämä ei tapahdu vielä ensi kuussa, mutta jo sitä seuraavassa. Ilmojen lämmettyä kyy­koiraat painivat herrasmiesten lailla siitä, kuka pääsee sulhoksi monipäiväisiin häihin. Neuvokas rantakäärme on taitava kalastaja ja osaa uhattuna tekeytyä kuolleeksi. Piilottelevat kangaskäärmeet luovat nahkansa monta kertaa kesässä.

Muutoin rauhalliset sisiliskot näyttävät hurjan luontonsa keväisissä reviiritappeluissa, ja vaskitsan parittelu on vauhdikasta seurattavaa.

Esityksessä näet käärmeiden ja liskojen värimuotoja ja opit, ­miten naaraat ja koiraat erottaa toisistaan ja miten vaskitsa eroaa käärmeistä.

Esityksen pitäjät, Jarmo Latva ja Lisse Tarnanen, ovat kuvanneet kaikki Suomen matelijat upeaan valokuvanäyttelyyn, joka on kiertänyt jo 20 paikassa eri puolella Suomea. Projektinsa jatkoksi he julkaisivat viime kesänä Suomen käärmeet ja liskot -kirjan, joka on ainoa suomenkielinen teos aiheesta.

Teokseen ja hienoihin matelijakuviin voi tutustua esimerkiksi täältä: https://www.facebook.com/SuomenKaarmeetJaLiskot Kirjaa on saatavilla myös Matelijaillasta.

Tilaisuus on maksuton ja väliajalla järjestetään kahvitarjoilu.

** Jotta osaamme varata riittävästi tarjottavaa, voisi saapumisesta hihkaista etukäteen osoitteeseen marja.rintala@sll.fi. ** Tervetuloa!

Kangaskäärme. Kuva: Lisse Tarnanen.

Tilaisuuden järjestää Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri yhdessä Luonto-Liiton Uudenmaan piirin kanssa.

Etkö ehdi 21. päivä? Osallistu sitten johonkin näistä:

14.1. Heinola, Valtuustosali 17.30-20
8.2. Vantaa, Vernissa klo 14-17
13.2. Lohjan kirjasto, Järnefelt-sali klo 17.45-20

Kaikissa tilaisuuksissa on välissä kahvitauko.

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« elokuu 2017 »
elokuu
Tapahtumat