Sijainti: Pääsivu / Tapahtumat / Kouluvierailukoulutus globaaleista kauppa- ja ympäristökysymyksistä Jyväskylässä

Opi globaalikasvatuksesta ja tule vetämään toiminnallisia työpajoja globaaleista kauppa- ja ympäristökysymyksistä!
Milloin 17.11.2013
alkaa 10:00 loppuu 15:30
Missä Kansalaistoiminnan keskus Matara, Matarankatu 4, Jyväskylä
Yhteyshenkilön nimi
Lisää tapahtuma kalenteriin vCal
iCal

Haluatko tietää lisää ekologisesta velasta, ruokasi hiilijalanjäljestä tai käyttämiesi vaatteiden tuotanto-oloista? Kiinnostaako sinua, mihin yritykset maksavat veronsa? Haluatko puuhata nuorten kanssa oikeudenmukaisemman maailman puolesta? Maan ystävät ja Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti) kouluttavat vapaaehtoisia vetämään globaaleja ympäristöpäiviä ja työpajoja maailmankaupan teemoista kouluilla ja nuorisotaloilla. Jos tykkäät kasvisruuan laittamisesta, osaat huoltaa fillarin kevätkuntoon, tuunailet vaatteita, teet kierrätystaidetta tai keräilet roskia lähimetsästä, olet etsimämme henkilö. Vaikket tekisi mitään edellä mainituista, mutta olet kiinnostunut globaaleista ympäristöasioista, tuotantoketjuista tai yritysvastuukysymyksistä ja ajattelet, että maailma pitäisi muuttaa oikeudenmukaisemmaksi, olet juuri sopiva vapaaehtoiseksi.

Eetin työpajoissa pohditaan konkreettisten esimerkkien, kuten kännyköiden tai vaatteiden tuotannon ja elinkaaren kautta arkisten kulutusvalintojemme vaikutuksia kehitysmaissa. Tulevana lukuvuotena teemoina ovat erityisesti medialukutaito ja vastamainokset. Maan ystävät toteuttaa 10 globaalia ympäristöpäivää yläkouluissa, lukioissa ja nuorisotaloilla eri puolella Suomea syksyllä 2013 ja keväällä 2014. Ympäristöpäivissä ratkotaan konkreettisen tekemisen avulla mm. ilmasto-oikeudenmukaisuutta ja globaaleja ruokakysymyksiä. Toiminta voi olla myös lähiluonnon ja -ympäristön tutkimista, kulutuskysymysten ratkomista ja aloitteiden tekemistä maailman muuttamiseksi.

Tarvittavat eväät työpajojen vetämiseen saat osallistumalla Maan ystävien ja Eetin yhteiseen koulutukseen ja tutustumalla työpajan vetäjän materiaalipakettiin.

Koulutukset ovat maksuttomia. Vapaaehtoisten matkakulut koulutuksiin korvataan. Lisätiedot ja ilmoittautumiset viimeistään edeltävän viikon perjantaina: anna(ät)eetti.fi, 044-534 8467

Globaaleja ympäristöpäiviä koordinoi  ja toteuttaa Maan ystävät ry yhteistyössä Eetti ry:n, Kierken, Luonto-Liiton, Uuden Tuulen ja Emmauksen vapaaehtoisten kanssa. Ne ovat osa Maan ystävien koordinoimaa Globaalia ympäristökasvatusta -hanketta, joka toteutetaan vuosina 2013-2014 ulkoministeriön viestintä- ja kehityskasvatushanketuella.

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja tästä tapahtumasta...

« joulukuu 2017 »
joulukuu