Sijainti: Pääsivu / Tuotteet / Vargjakten - ruotsinkielinen kuvakirja lapsille

Vargjakten - ruotsinkielinen kuvakirja lapsille

Sidottu, ruotsi, 2021.

Käännös kirjan alkusanoista:

”Olemme sosiaalisia laumaeläimiä ja meillä on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Visuaalinen kieli joka ei tunne ihmisten piirtämiä maiden välisiä rajoja auttaa meitä löytämään oman laumamme pariin urbaanissa erämaassa. Vaatteemme, harrastuksemme sekä tavaramme välittävät tietoa siihen mihin laumaan kuulumme.

Joskus kuitenkin käy niin, että vaatteista tai harrastuksista huolimatta ulkopuolisuudentunne seuraa meitä. Yhteiskuntamme on jaettu ”meihin” ja ”niihin”.  Tämä jako on monelle lapselle (kuten kirjan tyttö Varga) ja aikuiselle vaikea käsittää ja sisäistää. Me, aivan kuten ”ne” tuntevat surua, iloa, kipua ja nautintoa. Me kaikki pidämme leikistä ja kommunikoimme käyttäen kieliä ja eleitä. Mistä johtuu, että tästä huolimatta meillä ei ole samanlaisia oikeuksia vapauteen?

Voiko ystävyys meidän ja niiden välillä opettaa meille jotain mikä puuttuu yhteiskunnastamme: kärsivällisyyttä, ehdotonta rakkautta sekä vilpitöntä iloa antamisesta ja auttamisesta ilman minkäänlaista tarvetta vastapalvelukselle?"

Luonto-Liiton susiryhmän aktiivien kommenteja Vargjakten -kirjasta:

"Varga on 6 vuotta ja 364 päivää vanha. Häntä seuraa kummallinen tunne, jota hän ei pysty tunnistamaan, kunnes hän kuulee sudesta uutisissa! Kaupungissa on nähty yksinäinen susi ja asukkaat vaativat sen ampumista. Varga huokaisee, yksinäinen susi ilman omaa laumaa! Juuri siltä hänestäkin tuntuu. Hänen täytyy pelastaa susi."

Ajatuksia herättelevä satu erilaisuudesta, yksinäisyydestä ja hyväksytyksi tulemisen tärkeydestä,pelon tunteesta, mutta myös rohkeudesta kohdata pelkonsa. Kirja sopii kaikenikäisille lukijoille.

Taiteilija Tanja Is:sta omin sanoin:

Olen kuvataiteilija, kuvittaja sekä lastenkirjankirjailija. Olen lapsesta asti tuntenut selittämätöntä vetoa susia kohtaan- eräänlaista sielujen sympatiaa. Vasta aikuisena ymmärsin suomalaisen susivihan laajuuden ja miten vallitseva pelko, vaikkakin täysin turha, ajaa ihmisiä tappamaan susia.   Halusin tehdä asialle jotain konkreettista ja niin syntyi lastenkirja joka ei maalaa kuvaa sudesta verenhimoisena petona vaan kaupunkiin eksyneenä ja pelokkaana otuksena joka vain haluaa takaisin metsään ja omiensa pariin.

Tarina on sekoitus lapsuuteni muistoista Pohjanmaalta sekä lennokasta tarinankerrontaa. Ajatuksena on saada lapset ja aikuiset näkemään eläimet eri (empaattisesta) perspektiivistä. Olen vakuuttunut, että suuri syy miksi eläinten oikeudet vieläkin laahaavat perässä johtuu tavastamme puhua eläimistä: ”se” viittaa esineeseen kun taas ihmisistä puhumme elävinä olentoina ”hän”. Koska kielellä on niin suuri vaikutus siihen miten koemme eläimet ja ympäristömme uskon, että juuri kirjallisuuden kautta pystymme vaikuttamaan tulevien sukupolvien suhtautumiseen luontoon ja muihin lajeihin. Kaikki tuotot kirjasta menee susiensuojelua ajaville järjestöille. Kirjan toteutuksen mahdollisti Freelance graafikot Ry ja heidän myöntämä apuraha painokuluihin.

Taiteilija Tanja Is

Kirjan voi tilata Adlibriksestä osoitteesta:

Kaikki kirjasta saadut tuotot ohjataan Luonto-Liiton susiryhmälle.

Kiitos paljon tuesta!