Sijainti: Pääsivu / Susiryhmä / Jopa neljännes Suomen uhanalaisista susista saatetaan metsästää kuluvan metsästyskauden aikana

Sudenmetsästys on parhaillaan käynnissä. Susia saatetaan metsästää tämän metsästyskauden aikana jopa 53 yksilöä eli jopa neljännes nykyisen kannan koosta.

Susi on luokiteltu Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Luonnonvarakeskuksen viimeisimmän arvion mukaan susia oli Suomessa vain noin 200–235 yksilöä, mikä ei ole riittävästi kannan pysymiselle elinvoimaisena.

Luonto-Liiton susiryhmä järjestää perjantaina kynttilämielenosoituksia Helsingissä, Tampereella ja Turussa vastalauseena sudenmetsästykselle.

“Suomessa ei harjoiteta kestävää petopolitiikkaa. Tällä hetkellä Luonto-Liiton susiryhmä näkeekin Euroopan unionin lähes ainoana toivona Suomen susien pelastamiselle. Vihamielinen petopolitiikka ei luo myönteistä Suomi-kuvaa maailmalle”, sanoo Luonto-Liiton susikampanjavastaava Francisco Sanchez Molina.

Suden uhanalaisuuden takia olisi perusteltua harkita suden poistamista riistaeläinluokituksesta sekä suden kannanhoidosta vastaavan ministeriön vaihtamista maa- ja metsätalousministeriöstä ympäristöministeriöön. Maa- ja metsätalousministeriö ei ole kyennyt turvaamaan suden asemaa.

Vaikka susi on uhanalaisena lajina suojeltu, sitä metsästetään yhä laillisesti ja laittomasti. Kaatolupia myönnetään yhä turhan herkin perustein jopa vahinkoa aiheuttamattomille susiyksilöille perusteena susipelon vähentäminen ja salametsästyksen ehkäisy. Ponnistelut salametsästyksen ehkäisemiseksi eivät kuitenkaan ole tuottaneet tulosta.

Kynttilämielenosoitukset perjantaina 27.1. kello 16–18 Helsingissä, Tampereella ja Turussa metsästysvuoden aikana tapettujen susiyksilöiden muistolle.

Lisätietoja:

Mielenosoitusten tapahtumasivut Facebookissa: https://www.facebook.com/events/1928791830687928/

Francisco Sanchez Molina, susikampanjavastaava, Luonto-Liitto

francisco.sanchez@luontoliitto.fi, puh. 044 516 6227