Sijainti: Pääsivu / Oikeus olla susi -kirjoituskilpailun voittajat valittu!

Oikeus olla susi -kirjoituskilpailun voittajat valittu!

Haikeita runoja, sadunomaisia kohtaamisia, arkista yhteiseloa ja maailman katsomista suden silmin. Luonto-Liiton susiryhmän ja Kulttuuritoimituksen järjestämän Oikeus olla susi -kirjoituskilpailun tarinat ihastuttivat monipuolisuudellaan.

Oikeus olla susi -kirjoituskilpailu keräsi 63 osallistujaa.  Kirjoituskilpailussa oli kaksi teemaa: Maailma suden silmin ja Tasavertaisena suden kanssa. Kilpailu oli tarkoitettu yli 16-vuotiaille nuorille sekä kaikille nuorenmielisille ja tarkoituksena oli tukea uhanalaisen suden suojelua, jotta Suomen luonto säilyisi monimuotoisena

Valitsijoina toimivat tunnettu kirjailija ja toimittaja Roman Schatz, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mari Nyyssölä-Kiisla ja Kulttuuritoimituksen toimittaja Marja Aaltio. Esivalinnan kaikkien kilpailuun osallistuneiden tekstien joukosta teki susiryhmän raati.

Kiitämme kaikkia osallistujia upeista teksteistä!

Oikeus Olla Susi -kirjoituskilpailun voittajat ovat:

Ensimmäinen palkinto:
Turhaan kuvittelin hänet perhosena, Tiina Katriina Tikkanen

Toinen palkinto:
Susitarinoita, Vesa Lahti

Jaettu kolmas palkinto:
Olen syntynyt painajaisuneen, Paula Havas
Maailmamme kohtasi askeleen ajan, Miia Pajala

Kirjailija Roman Schatz on ilmoittanut voittajille henkilökohtaisesti. Voittajatyöt ja kirjoittajien nimet julkaistaan tänään Kulttuuritoimitus.fi -sivustolla.

"Tässä suden ja ihmisen tarinat kietoutuvat hienosti toisiinsa. Tarinassa on syvällistä symboliikkaa, jopa mystiikkaa ja magiaa, mutta se pysyy silti realistisena ja uskottavana. Teksti on liikuttava ja syvällinen, muttei mene överiksi missään vaiheessa. Surullinen tarina on kirjoitettu todella kauniisti, kielenkäyttö on ammattitasoa ja kantaa alusta loppuun." Roman Schatz tarinasta Turhaan kuvittelin hänet perhosena.

"Kaunis ja haikea runo, joka maalaa lukijalle kuvan yksin kulkevasta sudesta ja sellaisesta menneestä maailmasta, jossa Jack Londonkin olisi viihtynyt." Mari Nyyssölä-Kiisla tarinasta Olen syntynyt painajaisuneen.

"Tarina on kokoelma lyhyistä kohtaamisista suden kanssa. Kirjoittaja käyttää rikasta kieltä. Hän kuvaa luontoa niin, että lukija voi kuvitella itsensä suon laidalle. Herkulliset kielikuvat tekevät lukemisesta nautinnon." Marja Aaltio Susitarinoista.

Lisää tuomareiden ajatuksia ja ylistyksiä, sekä kirjoittajien lyhyet haastattelut kuvineen voit lukea Kulttuuritoimitus.fi -sivustolta!