Sijainti: Pääsivu / Materiaali / Kouluille

Kouluille

Kuva: Sami Lyytinen

Kouluvierailut

Luonto-Liiton susiaiheisilla kouluvierailuilla Petolähettiläät kertovat sudesta biologisena lajina, suteen liittyvistä myyteistä sekä susien suojelusta. Vierailut on suunniteltu havainnollisiksi ja oppilaita aktivoiviksi. Kouluille tarjotaan myös mahdollisuus käyttää vierailujen materiaaleja ja ideoita omassa toiminnassaan suden suojelun edistämiseksi. Vierailut ovat kouluille maksuttomia.

Luonto-Liiton julkaisua Suden suusta – Luonto-Liiton susiopas (2013) voi tilata tästä. Voit tukea Susiryhmää ja kouluvierailutoimintaa myös lahjoittamalla tai ostamalla tukituotteita.

Historiaa

Petolähettiläsvierailuita on järjestetty aikaisemmin vuosina 2003–2006 ja ne ovat tavoittaneet tuhansia nuoria ympäri Suomen. Muutaman vuoden tauon jälkeen, vuonna 2011, Petolähettiläs-vierailuja toteutettiin Länsi-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Satakunnan ja Keski-Suomen alueilla, ja se tavoitti yhteensä yli 1300 yläkoulun ja lukion opiskelijaa.

Keväällä 2012 valmistui alakouluille suunnattu kouluvierailumateriaali. Syksyllä 2012 pidettiin ensimmäiset tunnit alakouluissa, kun Petolähettiläs-vierailut painottuivat Lounais-Suomeen, Varsinais-Suomeen ja Satakunnan alueille sekä Pirkanmaalle. Vuonna 2012 vierailuilla tavoitettiin yli 900 eri kouluasteiden oppilasta. Keväällä 2013 Petolähettiläs-vierailuja järjestettiin ensimmäistä kertaa Pohjois-Suomeen mm. Oulun ja Rovaniemen seuduille sekä useille susiuutisoinnin keskipisteessä oleville paikkakunnille. Kouluvierailuja tehtiin ala- ja yläkouluihin, lukioihin sekä ammatillisiin oppilaitoksiin.

Opettajilta saatu palaute susiaiheisista kouluvierailuista on ollut erittäin positiivista:

"Opetuskeskustelu tunnilla oli asiantuntevaa, monipuolista ja oppilaille annettiin mahdollisuus kysellä koko keskustelun ajan."

"Vierailu sisälsi ajankohtaista tietoa, jota ei ole oppikirjoissa. Toiminta on erittäin tarpeellista, sillä petovastaiset asenteet ja turhat mm. median värittämät pelot lujassa."

"Asennekasvatus faktatiedon avulla on aina tarpeen. Vierailija otti hyvin lasten iän huomioon ja antoi heidän sopivasti osallistua."

Lisätietoa kouluvierailuista antaa koulukiertuevastaava Anna Swanljung, anna.swanljung(at)luontoliitto.fi

Katso lisää kouluvierailuista täältä.

HUOM. Kuvien ja muun materiaalin käyttö irrallaan alkuperäisestä esityksestä on tekijänoikeussuojan nojalla kielletty. Epäselvissä tapauksissa kysy lupa: susiryhma(at)luontoliitto.fi.

Kouluvierailupaketit

Lataa Susiryhmän kouluvierailupaketit Luonto-Liiton sivuilta.