Sijainti: Pääsivu / #GREYPRIDE-taidehuutokauppa / Petra Innanen

Petra Innanen

"Lahjoitan mukaan teos-sarjan Freak League (1-6), se on sarja pieniä maalauksia. Ne ovat muotokuvia olemassa olleista friikeistä, jotka ovat esiintyneet sirkuksissa ominaisuuksiensa takia. Heitä on tirkistelty, ihmetelty ja pelätty. Susi on monella tapaa samanlaisessa roolissa. Samalla mietin noitavainoja, ihmissusia ja tarinoiden hirvioitä. Ne saavat usein karvaisen muodon ja vaanivat meitä pimeässä. Susi muotoutuu pelkojemme kuvaksi emmekä erota todellisuutta tarusta."

"Olen kohdannut kerran suden luonnossa, kohtaaminen on jäänyt ikuisesti mieleen. Olimme ajamassa Lapista kovassa lumisateessa ja tie oli lumen kaventama. Auton valoissa näimme, että vastaan tulee kaksi hahmoa, joiden ensin arvelimme olevan poroja, sitten koiria ja viereen tullessa tajusimme, että kyseessä oli kaksi suurta sutta. Pysäytimme auton ja istuimme ihmettelemässä kohtaamista aivan kuten sudet ihmettelivät meitä. Näky oli vaikuttava, toinen susista oli vastikään aterioinut, sen suu oli kirkkaanpunainen. Tapaaminen tuntui ihmeelliseltä lahjalta, en saanut innostukselta kameraa irtoamaan talvitakkini taskusta, mutta kameraa ei tarvittukaan, kuva ei ole haalistunut tänäkään päivänä."

www.petrainnanen.com