Sijainti: Pääsivu / #GREYPRIDE-taidehuutokauppa / Laila Nevakivi

Laila Nevakivi

Laila Nevakivi on luonto- ja satukuviin erikoistunut lastenkuvittaja, jonka ura alkoi jo kolmisenkymmentä vuotta sitten Luonto-Liiton lasten luontolehti Siepon sivuilla. Hänen kuvittamat julkaisut käsittävät muun muassa ympäristökasvatusmateriaalia, oppikirjoja, näyttelykuvituksia, luontopolkukuvituksia ja 15 lasten luonto- ja satukirjaa. Nevakivi on Kuvittajat ry:n jäsen.

Laila Nevakivi on koulutukseltaan taiteen maisteri. Hänen kuvitustyyli on hybridi, joka liikkuu kahden genren, tietokuvittamisen ja kaunokirjallisen kuvittamisen välissä. Luonnontieteellisen näkemykseen hän yhdistää syvät tunne-elämykset ja visuaalisen riemun: vahvat, fantasioivat värit, eloisat liikeradat ja oman henkilökohtaisen kuvakielen, johon kuuluu luonnon elollistaminen ja viittaukset vanhaan kuvataiteeseen ja entisajan kuvittajiin. Lailan kuvitustyö on käsityötä: kuvat syntyvät useimmiten vesi- ja peitevärein hyvälaatuiselle akvarellipaperille.

Laila Nevakivi on palkittu Luonto-Liiton kultaisella ansiomerkillä vuonna 1998 ja Tietokirjailijat ry:n Tietopöllö-palkinnolla vuonna 2012. Vuonna 2015 hän vastaanotti Kuvittajat ry:n Kukko-palkinnon, joka myönnetään joka toinen vuosi ansiokkaalle tieto- ja oppikirjakuvittajalle. ”Tämän vuoden palkittu on Laila Nevakivi, jonka kuvitukset tekevät kunniaa luonnon monimuotoisuudelle. Hän onnistuu tuomaan realistisiin luontokuvituksiin ilmeikkyyttä ja oikealla hetkellä myös sadunomaista tunnelmaa rohkealla värienkäytöllä sekä yllättävillä perspektiiviratkaisuilla ja sommitelmilla.”, perusteli valintaansa Kukko-palkintoraati.

Nevakivi on uransa varrella pitänyt monia yksityisnäyttelyitä. Yhteisnäyttelyihin hän on osallistunut muun muassa Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen projektien yhteydessä sekä yhteispohjoismaisen taiteilijaryhmän mukana sittemmin Syyrian sodan murjomassa Palmyrassa.

”Olen iloinen siitä, että voin työssäni yhdistää taiteen tekemisen ja ekologisen maailmankatsomuksen. Kuvillani en halua niinkään opettaa kuin avata katsojan silmät luonnon kauneudelle. Luonto herättää minussa kiihkeää uteliaisuutta, hartautta, iloa ja syvää ihmetyksen tunnetta. Nämä tunteet haluan välittää kuviani katsovalle lapselle. Kun lapsi herää rakastamaan luontoa, hän haluaa aikuisena pitää siitä huolta. Olen koko sydämestäni mukana tukemassa harmaasuden suojelua olemalla mukana tässä tärkeässä kampanjassa.”