Sijainti: Pääsivu / #GREYPRIDE-taidehuutokauppa / Janne Laine

Janne Laine

”Vieraassa ympäristössä olen yksin kontaktissa tilaan ja tilanteeseen. Se on yksityinen hetki näkyvän ja näkymättömän, tunteen ja järjen rajapinnalla”. Janne Laine on mieltynyt vanhaan heliogravyyritekniikkaan. Tällä tekniikalla hän on huomannut voivansa yhdistää luontevasti valokuvauksen ja taidegrafiikan hyvät puolet. Alkuperäinen kuva on otettu kameralla. Se valotetaan kuparilevyn pinnalle ja sitä syövytetään ja vedostetaan kuten muutakin grafiikkaa. Kuva-aihe toistuu painopaperille valokuvan kiiltävää gelatiinirakennetta pehmeämpänä; painoväri imeytyy mattaisesti paksun paperin huokosiin asti.

Luonto on Laineelle sarjallisten kuvakertomusten abstraktia pohjamateriaalia. Sumuiset maisemat, vesiputoukset ja rappeutuneiden puutarhojen valo- ja varjoelämykset ovat matka aineettomaan.

Syntynyt 1970 Tampereella, asuu ja työskentelee Tampereella.Työskennellyt ja opettanut säännöllisesti Islannissa vuodesta 2000 lähtien.

Opiskeli Tampereen taiteen ja viestinnän oppilaitoksessa 1992-1995. Ensimmäinen yksityisnäyttely Licence to Print Galleria Valkoisessa huoneessa Tampereella 1997. Tampereen taidemuseossa 2015 esillä ollut retrospektiivinen 20-vuotisjuhlanäyttely oli mittava ja kattava läpileikkaus monimuotoiseen taiteilijauraan. Saanut 3. palkinnon valtakunnallisessa valokuvakilpailussa 1997, jaetun pääpalkinnon alueellisten taidetoimikuntien järjestämässä nuorten näyttelyssä 1999, jaettu 2. palkinto ja lunastuspalkinto Tallinnan grafiikan triennaalissa 2001, jaettu pääpalkinto International Marianne Brandt Contestissa 2001, erikoispalkinto Tokion 3. kansainvälisessä Mini-Print -triennaalissa 2002.

Teoksia kokoelmissa, mm. Aineen taidemuseo, Albertina, Itävalta, Amos Andersonin taidemuseo, Didrichsenin taidemuseo , Eduskunnan taidekokoelma, EMMA – Espoon modernin taiteen museo; Finlandia kokoelma, Helsingin kaupungin taidemuseo, Hämeenlinnan taidemuseo, Kuntsin modernin taiteen museo; Swanljungin kokoelma,, Nykytaiteen museo Kiasma, Oulun taidemuseo, Paulon säätiö, Rovaniemen taidemuseo / Wihurin säätiö Tampereen taidemuseo, Turun kaupungin taidekokoelma, Valtion taidekokoelma sekä Viron taidemuseo.

"Vietin lapsuuteni kesät sukumökillä Laviassa samoillen koskemattomissa ikimetsissä ihmetellen sitä luonnon monimuotoisuutta ja rikkautta ja odottaen niitä ikimuistoisia kohtaamisia villien luontokappaleiden kanssa. Ketut, mäyrät ja supikoirat olivat arkipäivää mutta hirvien kohtaamisia en niinkään odottanut niiden valtavan koon vuoksi. Hieman kauempaa niitä olikin sitten antoisaa tutkiskella. Myös pikkiriikkiset kohtaamiset olivat aina yhtä riemastuttavia ja muistan kiusanneeni sukulaisiani itse tehdyllä eläintarhalla yhden kesän.

Koskettavin kohtaaminen oli kuitenkin varattuna sudelle. Se oli lyhyt mutta intensiivinen. En osannut edes pelätä vaikka kovin nuori silloin olinkin. Muistan ettei kukaan uskonut kertomustani kunnes se luki seuraavassa paikallissanomissa jonkun muun kohtaamisen kautta. Pari vuotta sitten lähdin uudelleen näihin lapsuuteni maisemiin elvyyttäkseni kadonnutta luontosuhdettani vain todetakseni että kaikki koskemattomat ikimetsät olivat kaadettu ja paikalla oli pelkkää avohakkuuta silmänkantamattomiin. Tuntui kuin koko sydämeni olisi repäisty irti ja lapsuuteni varastettu. Järkytyksestä toivuttuani päätin tehdä oman lapsuuteni metsän uudelleen ja syntyi tämä Reconstructed memory teos."

jannelaine.com