Sijainti: Pääsivu / Blogi / Yli 50 tunnettua suomalaista Salakaadot seis -kampanjan tukijoina

Yli 50 tunnettua suomalaista Salakaadot seis -kampanjan tukijoina

Tänään maanantaina alkaa sudenmetsästyskausi poronhoitoalueen ulkopuolella. Samoin tänään käynnistyy Luonto-Liiton Salakaadot seis -kampanja, jonka avaustilaisuus on Helsingissä, Citykäytävän Lush-myymälässä klo. 13.

Tilaisuudessa julkistetaan susia puolustava vetoomus, ja kansanedustaja Tanja Karpela puhuu susien puolesta. Paikalla on myös muita julkisuudesta tuttuja Salakaadot seis -kampanjan tukijoita.

Kampanjaa ovat mukana tukemassa mm. Sofi Oksanen, Mariska, Rakel Liekki, Antti Nylén, Mikael Jungner, Timo T. A. Mikkonen, Aki Kaurismäki, Tommi Korpela, Kari Väänänen ja Karri Miettinen (Paleface). Yli 50 tunnetun suomalaisen tukijalista julkaistaan kokonaisuudessaan Salakaadot seis -nettisivuilla.

“Ihailen ja kunnioitan sutta ja toivon, että se saa elää rauhassa”, muusikko ja osuvasti nimetyn Pahat Sudet -yhtyeen laulaja Mariska kommentoi.

Mediayrittäjä Timo T. A. Mikkosen mukaan “sudellakin on paikkansa Suomen luonnossa. Salametsästys taas on raukkojen ja luusereitten puuhastelua.”

“Suomalainen petoviha kuitenkin on räikeä esimerkki mystisestä, sameasta ajattelusta, joka on pelkästään verenhimoista ja itsekästä”, kirjailija ja kääntäjä Antti Nylén arvostelee.

Suomen susien tilanne on hälyttävä. Susikanta oli keväällä 2010 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen arvion mukaan noin 150–160 yksilöä. Kanta on romahtanut muutaman vuoden aikana noin sadalla yksilöllä.

Susi luokitellaan Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajiksi ja sen suurimpana uhkana on salametsästys. Luonto-Liiton susiryhmä vaatii maa- ja metsätalousministeriöltä välittömiä toimia Suomen susikannan elvyttämiseksi.

Salakaadot seis -kampanja on Luonto-Liiton salametsästyksen vastainen kampanja. Lush Finland Oy on kampanjan yhteistyökumppani.

Lisätietoja:

Sami Lyytinen