Sijainti: Pääsivu / Blogi / WildLeaks-infotilaisuus Suomen luonnonsuojeluliitolla

WildLeaks-infotilaisuus Suomen luonnonsuojeluliitolla

Kuva: Aliisa Maunula

Suomen luonnonsuojeluliitossa järjestettiin tänään WildLeaks-infotilaisuus, jossa oli käymässä myös ryhmä Luonto-Liiton susiryhmän edustajia.

WildLeaks on ensimmäinen Suomessa toimiva verkkopalvelu, joka tarjoaa luontorikosten ilmiantajille tietosuojan. Näin ollen rikosten silminnäkijöiden ei tarvitse pelätä, että heidän henkilöllisyytensä tulisi julkisuudessa ilmi.

Infotilaisuudessa tuotiin esille, että Suomen riistahallinto on myöntänyt salakaatojen olevan vakava ongelma, ja ainoa mahdollinen selitys vuoden 2006 jälkeen tapahtuneelle susikannan romahdukselle. Susien lisäksi myös muut suurpedot ovat joutuneet salametsästyksen kohteeksi. Erityisesti uhanalaisen ahmakannan toipuminen on estynyt salametsästyksen vuoksi.

Salametsästyksessä on kyse piilorikollisuudesta, johon syyllistyneet ovat osoittautuneet yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta joko metsästyksen harrastajiksi tai poronhoitajiksi.

Luonnonsuojeluliiton petoasiantuntijan Riku Lumiaron mukaan susikannan viimeaikainen kasvu on osoitus siitä, että salametsästystä on saatu kuriin. Tähän on vaikuttanut törkeän metsästysrikoksen rikosnimikkeen lisäys metsästyslakiin ja erityisesti Perhon salakaatajien joutuminen oikeuden eteen.

SLL:n Pohjois-Karjalan petoryhmän edustaja Marko Kettunen kuitenkin painotti, että ainoastaan vapaaehtoisten ilmiantajien avulla ja erävalvojien määrää lisäämällä virkavalta voi keskittää tutkimuksiaan ongelma-alueille ja saada roistot lopulta kiinni.

Salametsästystapausten tutkintaa ja salametsästyksen vastaista työtä haittaa edelleen se, ettei aiheesta uskalleta puhua avoimesti. Tästä syystä ilmiantajat ovat avainasemassa ja nimettömälle ilmiantopalvelulle on selkeä tarve.

Tatu Tissari

Tutustu WildLeaks-sivuston suomenkieliseen osioon: https://wildleaks.org/?lang=fi

« joulukuu 2016 »
joulukuu