Sijainti: Pääsivu / Blogi / Vetoomus: Susikannan alamäki on pysäytettävä

Vetoomus: Susikannan alamäki on pysäytettävä

Luonto-Liiton susiryhmä luovuttaa vuosina 2010-2011 kerätyn Salakaadot seis -vetoomuksen maa- ja metsätalousministeri Jari Koskiselle. Vetoomuksen luovutus tapahtuu Luonnontieteellisen museon kahvilassa (Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki) keskiviikkona 21.9. klo 10-11. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja se on yleisölle avoin. Kutsumme median edustajat mukaan luovutustilaisuuteen.

Suomessa elää viimeisimmän Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan vain noin 135-145 sutta. Susi on luokiteltu maassamme erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Kanta on ollut laskussa useamman vuoden ajan, mihin tärkeimpänä syynä on rikollinen salametsästys.

Luonto-Liiton susiryhmä on kerännyt yhdessä kosmetiikkayhtiö Lush Finlandin kanssa yli 4000 nimeä vetoomukseen, joka sisältää seuraavat vaatimukset:

- Suomen on turvattava koko maan laajuinen susikanta
- Kaikki susien tappoluvat on jäädytettävä niin kauan kuin susi on Suomessa erittäin uhanalainen laji
- Petovahinkojen ennaltaehkäisyyn (esim. susiaidat ja laumanvartijakoirat) on saatava enemmän varoja
- Metsästyksen valvontaa on tehostettava salametsästyksen kitkemiseksi

Vetoomus on osa Luonto-Liiton susiryhmän Salakaadot seis -kampanjaa, joka ottaa kantaa elinvoimaisen susikannan puolesta. Kampanjan pääviesti on, että susi kuuluu Suomen luontoon, ja ihmisen sekä suden rinnakkainelo samoilla alueilla on mahdollista. Kampanja palkittiin vuonna 2010 WWF:n Pandapalkinnolla merkittävästä työstään luonnon monimuotoisuuden hyväksi. Lush Finland Oy on kampanjan yhteistyökumppani.

Lisätietoja:

Sami Lyytinen