Sijainti: Pääsivu / Blogi / Varsinais-Suomen susijahdista tyrmistynyt Luonto-Liitto vaatii sudenkaatolupien jäädyttämistä

Sunnuntaina 15.1. tapettiin Varsinais-Suomessa liikkuneen Yläneen laumana tunnetun susilauman johtajanaaras, pantasusi “Auli”. Auli tunnettiin paitsi Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen pantasutena, myös Luonto-Liiton salametsästyksen vastaisen Salakaadot seis -kampanjan keulakuvana.

Luonto-Liitto on tyrmistynyt Auli-suden laittomaan kaatoon johtaneista karkeista virheistä ja vaatii sudenkaatolupien jäädyttämistä ainakin siihen asti, kun tapaus on perinpohjaisesti tutkittu.

Jahtiin osallistui peräti 130 metsästäjää, vaikka kaatolupa oli vain yhdelle pihassa liikkuneelle nuorelle urossudelle. Yhden sijaan metsästäjät ampuivat laumasta kaksi sutta, joista toinen oli keltaisella pannalla merkitty alfanaaras Auli.

”Aulin menetys on kohtalokas isku Yläneen laumalle: lauma jäi ilman emoa ja johtajaa. Salakaadot seis -kampanja menetti keulakuvansa, ja tapahtunut toimi jälleen osoituksena siitä, miten piittaamattomia metsästäjät ovat. Salametsästysrikollisuus rehottaa, ja susia tapetaan luvilla tai ilman koko maassa”, Luonto-Liiton susikampanjavastaava Aura Yliselä jyrähtää.

“Aulin reviirillä asuvana ja tuhansia kilometrejä koiran ja pikkulapsenkin kanssa maastossa liikkuneena en ole koskaan tuntenut pelkoa susien vuoksi, enkä tunne nytkään. Ymmärrän silti, että kun susilaumassa on ikään kuin pakka sekaisin, ihmisille saattaa tulla yhä turvattomampi olo. Sen osalta kaipaan vastuunkantajia kaatoluvan myöntäjistä sen haltijoihin ja jahtaajiin. Asiassa tyritiin pahan kerran”, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Sami Lyytinen arvostelee.

Luonto-Liitto on kampanjoinut Salakaadot seis -kampanjalla susien ja muiden suurpetojen salametsästystä vastaan vuodesta 2008 asti. Kampanjan myötä mm. metsästyslakiin on saatu kirjattua törkeän metsästysrikoksen tekomuoto. Loimaan poliisi tutkiikin nyt kampanjan keulakuvasuden tappoa törkeänä metsästysrikoksena.

Vuonna 2010 Salakaadot seis -kampanja palkittiin WWF:n Pandapalkinnolla merkittävästä työstä luonnonsuojelun hyväksi.

Lisätietoja:

Luonto-Liiton pääsihteerin Leo Straniuksen kirjoitus