Sijainti: Pääsivu / Blogi / Tukimielenosoitus Ruotsin susien puolesta

Tukimielenosoitus Ruotsin susien puolesta

Lauantaina 7.3. osoitetaan Tukholmassa mieltä Ruotsin susien puolesta. Luonto-Liiton susiryhmä järjesti tukimielenosoituksen Ruotsin suurlähetystön edustalla Helsingissä.
Tukimielenosoitus Ruotsin susien puolesta

Kuva: Aliisa Maunula

Mielenosoittajat jättivät suurlähetystölle kannanoton, jonka otti vastaan suurlähetystön apulaisjohtaja, ministerineuvos Jonas Wendel. Kannanotossa tuotiin esille, että susi on Ruotsissa uhanalainen laji, minkä vuoksi sudenkaatolupia ei tule myöntää.

Ruotsin susikanta on noin 350-400 yksilön vahvuinen. Lajin uhanalaisuudesta huolimatta suden kannanhoidolliseen metsätykseen myönnettiin yhteensä 44 kaatolupaa Taalainmaan, Örebron ja Värmlannin maakuntiin. Susijahdin tuloksena tammi- ja helmikuun aikana tapettiin yhteensä 45 sutta.

Kannanotossa kiinnitettiin myös huomiota siihen, että samoin kuin Suomessa, Ruotsissa susijahti on johtanut aikuisten, lisääntyvien susien kuolemaan, mikä on erityisen vaarallista susipopulaatioiden kehityksen kannalta. Susipolitiikassa tulisikin keskittyä tappamisen sijaan rakentaviin keinoihin, jotka helpottavat yhteiseloa suurpetojen kanssa.

« toukokuu 2017 »
toukokuu