Sijainti: Pääsivu / Blogi / Taistelu Norjan susien puolesta jatkuu

Taistelu Norjan susien puolesta jatkuu

Vuoden alussa uutisoitiin Norjan hallituksen susijahdista, jonka tavoitteena oli hävittää 75 % maan susikannasta.
Taistelu Norjan susien puolesta jatkuu

Kuva: Øivind Pedersen / NOAH

Tiedustelimme norjalaisen eläinoikeusjärjestö NOAH:in asianajajalta Katrin Velsiltä, mitä Norjan susille kuuluu nyt ja mihin suuntaan tilanne on edennyt toukokuun jälkeen.

Norjan alueelliset riistanhoitokomiteat ovat päättäneet tappaa yhteensä 43 sutta tulevana metsästyskautena, joka alkaa Velsin mukaan susialueen ulkopuolella 15. lokakuuta sekä susialueen sisäpuolella 1. tammikuuta. ”Tähän sisältyy kolme susilaumaa susialueen sisällä – SlettåsMangen ja Hobøl. Näissä laumoissa on yhteensä 17 sutta, Vels sanoo.

Vels kertoo, että Norjan ympäristöviraston näkemyksen mukaan 43 suden tappaminen saattaa tuottaa pitkällä aikavälillä ongelmia koko Skandinavian susikannan säilymiselle, erityisesti geeniperimästä puhuttaessa. Norjan ympäristövirasto tiedostaa myös, että näiden susien tappaminen saattaa vaikeuttaa Ruotsin asettamia sudensuojelutavoitteita.

Velsin mukaan ympäristövirasto totesi kuitenkin samanaikaisesti, että 43 suden tappamisella ei pitäisi olla vaikutusta vuoden 2019 susikannan tavoitelukumäärään - tavoitteeksi on asetettu 3-5 pentuetta. Viraston kannat ovat siis ristiriidassa keskenään.

Eniten susia on päätetty hävittää vuosina 2018/2019 susialueilla 4 (ØstfoldAkershus, Oslo) sekä 5 (Hedmark) – yhteensä 29 sutta, joista 17 kuuluvat aiemmin mainittuihin kolmeen laumaan. Hävittämispäätöksestä onkin tullut kritiikkiä ja vastustusta asian molemmilta puolilta, kuitenkin eri syistä.

”Ympäristönsuojelulliset järjestöt, kuten NOAH, ovat valittaneet päätöksestä, samoin kuin metsästysjärjestöt, maanviljelijät sekä metsäomistajat, Vels kertoo. Valitukset on lähetetty eteenpäin ympäristöministeriön käsiteltäväksi syyskuussa.

Oslon tuomioistuin päätti toukokuussa, että 36 suden tappaminen viime vuotisen päätöksen mukaan oli lainmukaista. ”Tämä oli tietenkin iso isku ympäristöjärjestöille, mutta myös maamme oikeusjärjestelmälle: päätökselle ei ollut kunnon laillisia perusteita, Vels kertoo. Norjan WWF on valittanut päätöksestä, mutta asian käsittelyn alkamisen ajankohdasta ei toistaiseksi ole vielä tietoa. Koska valitusprosessi on käynnissä, tuomioistuimen päätös ei ole vielä siis laillisesti voimassa.

Norjan susien tulevaisuus ei siis näytä tällä hetkellä kovin valoisalta. NOAH ja muut järjestöt työskentelevät kuitenkin lakkaamatta susien puolesta.

Heini-Sofia Alavuo

« joulukuu 2018 »