Sijainti: Pääsivu / Blogi / Suurpetoasioiden päätösvaltaa ei saa siirtää paikalliselle tasolle – Susien salakaadot ovat suuri ongelma

Luonto-Liiton susiryhmän mielestä suurpetojen poikkeuslupien päätäntävallan siirtäminen maa- ja metsätalousministeriöltä riistanhoitopiireille on epäilyttävää. Ministeriö kertoo muutosehdotuksesta luvanhakuprosessiin tänään antamassaan tiedotteessa.

- Riistanhoitopiirien luottamustoimisella henkilöillä ei ole kiinnostusta edistää sudensuojelua. Maa- ja metsätalousministeriön ehdotus ei johda hyvään tulokseen suden suojelun kannalta, toteaa Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

Susien salametsästys on lisääntynyt ja susikanta taantunut viime aikoina voimakkaasti, minkä takia poikkeuslupien myöntämisen on oltava erityisen tarkkaa ja se on pidettävä tiukasti hallintoviranomaisilla.

- Poikkeusluvista päättäminen ei voi olla ainoastaan metsästäjien käsissä. Jos näin tulisi olemaan, esimerkiksi luontojärjestöjä olisi osallistettava ja kuunneltava mahdollisia poikkeuslupia myönnettäessä, Säynevirta vaatii.

Tärkein toimenpide tällä hetkellä on salametsästyksen valvonnan tehostaminen. Siihen on saatava huomattavasti lisää resursseja. Päätösvallan siirtämistä paikallisille riistanhoitopiireille ei voi perustella sillä, että se vähentäisi salametsästystä. Salametsästys voidaan kitkeä vain siten, että rikollisuuteen puututaan ja siitä saadaan tuntuva rangaistus.

Luonto-Liiton susiryhmä vaatii suden kaatolupien jäädyttämistä, kunnes metsästysrikoksia koskevaan lainsäädäntöön ja sen valvontaan on tehty merkittäviä parannuksia. Lakiin on saatava törkeän metsästysrikoksen rikosnimike.

Lisätiedot:

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton järjestöpäällikkö, 040 5607303