Sijainti: Pääsivu / Blogi / Luonto- ja eläinjärjestöt vaativat suden tiukkaa suojelua poronhoitoalueelle

Luonto- ja eläinjärjestöt vaativat suden tiukkaa suojelua poronhoitoalueelle

Luonto-Liitto ja Eurogroup for Animals esittävät EU:n suurpetofoorumille osoittamassaan kirjeessä suden luokittelemista tiukasti suojelluksi lajiksi koko Suomessa

Luonto-Liitto, Eurogroup for Animals sekä useat muut eläin- ja luonnosuojelujärjestöt ovat jättäneet Euroopan unionin suurpetofoorumille kirjeen, jossa vaaditaan pitkäaikaista sekä kannanhoidollisesti kestävää strategiaa suden ja poronhoitajien välisten ristiriitojen ratkaisemiseksi Suomessa. Järjestöt esittävät, että susi tulisi luokitella Euroopan unionin luontodirektiivin liitteen IV tiukasti suojelluksi lajiksi koko Suomessa. Tällä hetkellä susi luokitellaan Suomen poronhoitoalueella luontodirektiivin liitteen V piiriin, mikä sallii suojelusta poikkeamisen petovahinkojen ennaltaehkäisemiseksi.

Luonnonvarakeskuksen tammikuisen arvion mukaan Suomen Lapissa elää vain 3-6 susiyksilöä. Koko poronhoitoalueella ei ole lainkaan lisääntyvää susikantaa ja Maa- ja metsätalousministerion laatiman Suomen susikannan hoitosuunnitelman mukaan sellaisen muodostuminen poronhoitoalueelle on myös tarkoitus estää porovahinkojen ehkäisemiseksi. Rajoittamaton metsästys käytännössä estää elinvoimaisen susikannan syntymisen Suomen Lappiin.

”Tilanne on suden kannalta vakava. Susi esitetään usein Lapin villiä luontoa edustavana matkailusymbolina, mutta todellisuus on tällaisista mielikuvista valitettavasti todella kaukana. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Lapissa on syntynyt vain muutamia susipentueita,” kertoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

Suomen poronhoitoalueen tilanne uhkaa myös eristyksissä elävää Skandinavian susikantaa. Ruotsin ja Norjan susikanta kärsii sisäsiittoisuuden aiheuttamista synnynnäisistä vioista ja uusien geenien kulkeutuminen Suomesta ja Venäjältä voisi pelastaa Skandinavian sudet. Porovahinkojen ehkäisemiseen tähtäävä metsästys kuitenkin estää täysin susien liikkumisen pohjoisen Suomen ja Ruotsin läpi.

”Euroopan komissio on hiljattain arvioinut Euroopan susikannan tilannetta uudelleen jäsenvaltioista kerättyjen tietojen pohjalta. Tiedot osoittavat selvästi, että poronhoitoalueella elävien, erittäin uhanalaisten susien liiallinen metsästys ei ole kestävää”, toteaa Ilaria Di Silvestre, Eurogroup for Animalsin villieläinasiantuntija. ”Suurpetofoorumin tulisi etsiä ja esittää Euroopan komissiolle ja jäsenvaltioille oikeudenmukaiset – ei kaikkein helpoimmat – ratkaisut ristiriitoihin.”

”Ei ole lainkaan hyväksyttävää, että yhden elinkeinon vuoksi alkuperäisluontoon kuuluvien avainlajien olemassaolo käytännössä kielletään alueella, joka vastaa yli kolmannesta Suomen pinta-alasta”, sanoo Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mari Nyyssölä-Kiisla.

Järjestöjen Euroopan unionin suurpetofoorumille jättämä kirje on luettavissa osoitteessa: http://www.eurogroupforanimals.org/wp-content/uploads/2015/09/Eurogroup-Letter.pdf

Kirjeen ovat allekirjoittaneet Luonto-Liiton ja Eurogroup for Animalsin lisäksi myös Animalia, SEY Suomen eläinsuojeluyhdistys, Oikeutta eläimille ja Luonnonsuojeluyhdistys Tapiola.

Lisätiedot:

Sami Säynevirta

Järjestöpäällikkö, Luonto-Liitto

sami.saynevirta@luontoliitto.fi

Mari Nyyssölä-Kiisla

Puheenjohtaja, Luonto-Liiton susiryhmä

mari.nyyssola-kiisla@luontoliitto.fi

Eurogroup For Animals

Ilaria Di Silvestre

Project leader Advocacy Wildlife, Eurogroup for Animals

HYPERLINK "mailto:i.disilvestre@eurogroupforanimals.org" i.disilvestre@eurogroupforanimals.org

Puh: +32 (0) 479 608 081