Sijainti: Pääsivu / Blogi / Susihiihto itärajalla 8.-17.3.

Susihiihto itärajalla 8.-17.3.

Luonto-Liiton Susiryhmä järjestää 8.-17.3. Susihiihto-tapahtuman Ilomantsin Hattuvaaran alueella. Hiihdon tarkoituksena on osoittaa, että retkeily itärajalla on turvallista susista huolimatta ja että elävä susi on alueen matkailuvaltti. Pohjois-Karjalalaisten lisäksi hiihtoon osallistuu sudesta ja retkeilystä kiinnostuneita ihmisiä eri puolilta Suomea. Hiihdon aikana osanottajat opettelevat suden ekologiaa ja opettelevat suden ja muiden eläinten jälkien tunnistusta oppaiden johdolla. Joukko hyödyntää paikallisia majoituspalveluja ja autiotupia.

Hiihdon yhteydessä pidetään susi-aiheinen taidenäyttely Tuupovaaran Ullakolla. Esillä on Laura Pikarlan taideteoksia sekä Seppo Ronkaisen susivalokuvia. Ilomantsin ja Tuupovaaran kunnissa asuville lapsille ja nuorille on julistettu susi-aiheinen piirustuskilpailu. Muutamalle päiväkotiryhmälle on luvassa susiaiheinen draama, jossa käsitellään suden elämää osallistavana roolileikkinä. Tiistaina 12. maaliskuuta pidetään Ilomantsin Hattuvaaran kylässä Taistelijan talolla kaikille avoin yleisötilaisuus alkaen kello 18.00. Tilaisuudessa kuullaan susi-aiheisia asiantuntijaluentoja. Tilaisuudesta ja hiihdosta kiinnostunutta mediaa toivotaan saapuvaksi paikalle. Hiihdon järjestäneeseen Susiryhmään voi ottaa muulloinkin hiihdon aikana yhteyttä.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan. Susiryhmän toimintaan kuuluu mm. edesauttaa kotieläimiä suojaavien petoaitojen rakentamista, jälkikurssien järjestäminen sekä yleisötiedottaminen.

Susihiihtoon liittyvät yleisötapahtumat:
9.-17.3. Susi-aiheinen taidenäyttely Tuupovaaran Ullakolla; esillä on Laura Pikarlan veistoksia ja maalauksia sekä Seppo Ronkaisen susivalokuvia.

Ullakon aukioloajat:
Ma 9.30-16
Ti 9.30-16
Ke 9.30-16
To 12-18
Pe 9.30-16

12.3. Susi-aiheinen yleisötilaisuus Ilomantsin Hattuvaaran kylässä Taistelijan talolla alkaen kello 18.00. Tilaisuudessa kuullaan susi-aiheisia asiantuntijaluentoja.

Lisätiedot:
Minna Komonen (Susiryhmän projektisihteeri) 050-572 7794