Sijainti: Pääsivu / Blogi / Susien jäljillä Pohjois-Karjalassa

Susien jäljillä Pohjois-Karjalassa

Luonto-Liiton Susiryhmä järjestää kaksi jälkiretkeä 6.-9.3. ja 13.-16.3. Ruunaalla Pohjois-Karjalassa. Retkillä hiihdetään maastossa paikallisten oppaiden johdolla ja perehdytään eläinten lumijälkien tunnistamiseen. Ruunaan alueella liikkuu arviolta viiden suden lauma, jonka jälkiä toivotaan myös löytyvän. Retkien tarkoituksena on osoittaa, että luonnossa liikkuminen on mahdollista ilman petopelkoa.

Suomessa elää tällä hetkellä vain noin 140 sutta, eli suden kohtaaminen luonnossa on erittäin harvinaista. Jo pelkästään mahdollisuus nähdä suden jälkiä on saanut liikkeelle luonnosta kiinnostuneita retkeläisiä eri puolelta Suomea. Ainakaan heidän mielestään mielikuva verenhimoisesta sudesta ei tee oikeutta tälle sosiaaliselle, aralle ja uhanalaiselle eläimelle, joka on oleellinen osa Suomen luontoa.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:
Anu Salminen 050-536 1024 asalmin(at)utu.fi