Sijainti: Pääsivu / Blogi / Susiaiheinen viikonloppu Orivedellä

Susiaiheinen viikonloppu Orivedellä

Oriveden opistolla pidetään 22.-23.4. petolähettiläskoulutus ja petoaiheinen yleisötilaisuus. Viikonlopun tavoitteena on jakaa asiallista tietoa sudesta, vähentää mahdollista susipelkoa ja pohtia kuinka susien ja ihmisten välinen rauhanomainen rinnakkaiselo olisi mahdollista. Tapahtuman järjestävät Luonto-Liiton susiryhmä, Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri ja Oriveden seudun luonnonsuojeluyhdistys.

Luonto-Liiton susiryhmä kouluttaa lauantaina petolähettiläitä, jotka ryhtyvät pitämään Keski-Suomen ja Pirkanmaan yläkouluissa ja lukioissa susiaiheisia oppitunteja. Oppitunneilla keskustellaan susien elintavoista ja pohditaan, miten susivahinkoja voitaisiin ennaltaehkäistä.

"Kouluvierailuja varten on tuotettu opetusmateriaali, joka sisältää muun muassa kuva- ja äänimateriaalia, tehtäviä suden käyttäytymisestä, aineistoa media-analyysiin ja muita opetusvinkkejä", kertoo Anu Salminen Luonto-Liiton susiryhmästä.

Sunnuntaina 23.4. kello 15-18 järjestetään Oriveden opiston auditoriossa yleisötilaisuus "Susi ja ihminen - petovahinkojen ehkäisy". Tilaisuudessa alustavat kenttämestari Seppo Ronkainen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselta, Anu Salminen Luonto-Liiton susiryhmästä sekä metsästäjä Jussi Aro. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Suomessa elää tällä hetkellä noin 180 sutta. Susi on luokiteltu maassamme erittäin uhanalaiseksi lajiksi.

Lisätietoja:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä