Sijainti: Pääsivu / Blogi / Suomalaiskoiria koulutetaan rääkkäämällä karhuja

Suomalaiskoiria koulutetaan rääkkäämällä karhuja

Luonto-Liitto, Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY ja Wild Lynx paheksuvat suomalaisten metsästäjien koirankoulutusmatkoja Venäjälle. Karhunmetsästyksessä käytettäviä koiria testataan niin sanotulla ketjukarhukokeella, jossa arvioidaan koirien suhtautumista ketjuun kytkettyyn karhuun. Testi on Suomessa laiton.

Koiran suoritus pisteytetään esimerkiksi sen mukaan, kuinka innokkaasti koira käy karhuun kiinni, ja ovatko kiinnikäymiset hyväksyttäviä ja voimakkaita. Koira voi saada kolmen ylimmän tason diplomin, jos se puremalla pyrkii pidättelemään karhua paikallaan. Säännöt löytyvät esimerkiksi osoitteesta:
www.pohjankarhukoirayhdistys.com/luonnet_saannot.html

-Karhut aivan epäilemättä kärsivät tilanteessa. Ymmärrän, että koirien
kouluttaminen on metsästäjille tärkeää, mutta sitä ei saa tehdä karhujen
kärsimyksen kustannuksella, toteaa Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY:n toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö.

Suomalaiset tekevät karhukoematkoja ainakin Venäjän Nuokkijärvelle ja Säämäjärvelle. Matkoja on tehty tänäkin keväänä, esimerkiksi Nuokkijärvelle 22.4.2007. Matkoista ja testituloksista kerrotaan useiden Suomen Kennelliiton jäsenyhdistysten sivuilla ja matkoja mainostetaan niiden lehdissä. Internetissä on myös videotallenteita suomalaiskoirien karhukokeista ja kuvauksia samantapaisesta villisikatestistä Venäjällä.

-Suomalaisten koiraharrastajien pitäisi ymmärtää, että he tukevat eläinrääkkäystoimintaa, jolla tehdään bisnestä. Koirien isännät kehuvat nettikeskusteluissa, että karhukoe on mukavaa yhdessäoloa koiran kanssa, mutta karhulle toiminta on pelkkää eläinrääkkäystä, sanoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

-Toiminta on sairasta, etenkin eläinten ystävinä itseään pitäviltä koiraihmisiltä, jotka hyödyntävät toista eläintä törkeällä tavalla, kommentoi Wild Lynxin puheenjohtaja Jussi Ristonmaa.

Luonto-Liitto, Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY ja Wild Lynx toivovatkin Suomen Kennelliitolta puuttumista suomalaisten koiranomistajien moraalisesti arveluttavaan toimintaan ulkomailla.

Lisätiedot:

Helinä Ylisirniö, toiminnanjohtaja,
Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY, 050 371 2740

Anu Salminen, suurpetoasiantuntija,
Luonto-Liitto, 050 536 1024

Jussi Ristonmaa, puheenjohtaja,
Wild Lynx, 040 512 9601

Internetissä olevaa videomateriaalia:

Internetin keskustelupalstoilta löytyy muun muassa seuraavia moraalisesti arveluttavia kuvauksia karhukokeesta:

"Siellä saa seurata karhun purettamista tuntikausia yhdellä tai useammalla piskillä. Ja mikä parasta karhu on kettingeillä puussa kiinni joten sirkusta voi seurata ihan aitiopaikalta votkamuki kourassa."
(http://forum.eralle.net/viewtopic.php?
t=4470&start;=0&postdays;=0&postorder;=asc&h;
ighlight=&sid;=35c69070f3380bae6c18d266d566010e)

"Itse kun näin sen filmin, kertoi kyllä meidän koirista juuri sen minkä olin
halunnutkin tietää, joten ei se turha reissu ollut... Onhan se koirillekkin kokemus sinällään, jos ei ikinä ole luonnon karhuun törmännyt ja harvoinpa sitä itsekkään pääsee näin läheltä seuraamaan koiran reaktioita karhulla"
(http://www.pystykorva.info/viewtopic.php?
t=1867&start;=0&sid;=c41dfe4380bdf4ea1be
d50183bfbf287)

"Kyllä olis kiva lähteä säämäjärvelle, mutta aika ei käy. te jotka menette sinne antakaa infoa oliko vastus koirille kova. Eli tarkoitan että oliko karhu aktiivinen toisin kuin Nuokkijärvellä. Siellä nalle istuu paikallaan vaikka koira napsii persuksista kii."
(http://www.pystykorva.info/viewtopic.php?
t=1867&start;=0&sid;=c41dfe4380bdf4ea1be