Sijainti: Pääsivu / Blogi / Sudet uhrataan poroelinkeinon vuoksi

Sudet uhrataan poroelinkeinon vuoksi

Luonto-Liitto ja Wild Lynx tuomitsevat Lappiin myönnetyn tuoreen sudentappoluvan. Lapin riistanhoitopiiri on myöntänyt jälleen tappoluvan Utsjoki–Inari -alueelle. Maa- ja metsätalousministeriö myönsi susijahdin avuksi luvan moottoriajoneuvon käyttöön.

Luonto-Liitto ja Wild Lynx haluavat herättää keskustelua, onko oikein että poronhoitoelinkeino hallitsee niin suurta osaa Suomen pinta-alasta hävittäen suden alueelta. Lisäksi on keskusteltava siitä, kuinka paljon porotalouden kannattavuus on sidoksissa petokorvauksista saataviin tuloihin.

”Tämän hetkinen petovahinkojen korvauskäytäntö poronhoitoalueella ei toimi. Nykyisen käytännön mukaan poronhoitoalueella maksetaan korvauksia susien tekemistä vahingoista, mutta samalla myönnetään kaatoluvat lähes kaikille susille. Vielä ikävämmäksi tilanteen tekee se, että poronhoitoalueen korvauskäytäntö vaikuttaa suden suojelun mahdollisuuksiin sen ulkopuolella”, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Sami Lyytinen moittii.

Suomen susikanta on laskenut hälyttävästi. Suomessa on enää noin 150-160 sutta. Poronhoitoalueella susikantaa ei käytännössä ole.

”Mikäli Suomessa halutaan säilyttää elinvoimainen susikanta, on jotain tehtävä ja nopeasti. Maa- ja Metsätalousministeriön pitää puuttua asiaan ja jäädyttää susiluvat toistaiseksi. Poronhoitoalueen osalta suden tulevaisuus näyttää toivottomalta. Aina kun sinne susi eksyy, se tapetaan luvalla tai laittomasti”, sanoo Wild Lynxin puheenjohtaja Jaana Julin.

Lisätietoja:
Sami Lyytinen, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja