Sijainti: Pääsivu / Blogi / Sudet eivät syö Suomen lammastaloutta

Sudet eivät syö Suomen lammastaloutta

MTK liioittelee susien aiheuttamaa uhkaa

Maataloustuottajien keskusliitto (MTK) on lähtenyt näkyvälle ristiretkelle sutta vastaan. MTK:n edustajat ovat julkisuudessa väittäneet, että nykyinen susikanta aiheuttaa kohtuutonta haittaa lammastaloudelle ja tekee maaseudun turvattomaksi asuinpaikaksi ihmisille.

Maataloudesta toimeentulonsa saavat ovat riippuvaisia luonnosta ja sen hyvinvoinnista. Tämän luulisi heijastuvan myös MTK:n tapaan ajaa maaseutuväestön asioita. Näyttää kuitenkin siltä, että järjestö päinvastoin hakee ristiriitoja, jarruttaa kaikkea luonnonsuojelutoimintaa eikä pyri omalla toiminnallaan edistämään luonnon ja ihmisen sopusointua.

Luonto-Liiton susiryhmä toivoo, että MTK toimisi susikysymyksessä nykyisen lainsäädännön ja luonnonsuojelun vaatimukset hyväksyen. Susiryhmä korostaa, että Maataloustuottajien keskusliiton tulisi tarjota lammastalouden harjoittajille mahdollisimman paljon neuvontaa muun muassa susivahinkojen ennaltaehkäisyssä sekä ajaa karjankasvattajien etua petoaitojen saamiseksi kaikille niitä tarvitseville tiloille. Lammastalous on Suomessa ajautunut marginaaliin taloudellisilla tunnusluvuilla mitattuna. Se ei kuitenkaan johdu susista, vaan muun muassa maatalouspolitiikasta, johon MTK omalta osaltaan on vaikuttamassa.

MTK liioittelee kampanjassaan myös susien ihmisille aiheuttamaa uhkaa. ”Tutkimustuloksista ja suden normaaleista käyttäytymismalleista välittämättä järjestö rummuttaa susikannan voimakkaan vähentämisen puolesta sillä verukkeella, että jo pelkkä susien läsnäolo huonontaa elämänlaatua maaseudulla. Kenenkään pelkoa ei pidä väheksyä, mutta sen keinotekoinen lietsominen on edesvastuutonta”, toteaa Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mervi Koskela.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Anu Salminen, Luonto-Liiton susiryhmän työntekijä, 050 536 1024, anu.salminen(at)luontoliitto.fi

Mervi Koskela, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja, 050 336 8400, mervi.koskela(at)luontoliitto.fi

www.luontoliitto.fi/susiryhma
kuuluu seuraaviin kategorioihin: