Sijainti: Pääsivu / Blogi / Sudenpyyntilupien lisääminen ei ole ratkaisu petovahinkojen estämiseen

Sudenpyyntilupien lisääminen ei ole ratkaisu petovahinkojen estämiseen

Luonto-Liiton Susiryhmä toivoo, että valtio ottaa vastuuta petoasioiden kestävästä hoitamisesta ja vahinkojen ennaltaehkäisystä. Sudenpyyntilupien lisääminen ei ole kestävä ratkaisu. Ennaltaehkäisy, kuten petoaitojen rakentamien kotieläinten turvaksi, suojelee sekä lampaita että susia.

Susien paluu alueille, joissa niitä ei ole vähään aikaan asustellut, voi synnyttää ongelmatilanteita. Koska nuoret sudet vaeltavat pitkiäkin matkoja etsiessään sopivaa elinaluetta ja puolisoa, koira- ja kotieläinvahinkoja tulisi ennaltaehkäistä myös alueilla, joilla ei vielä ole vakituista susikantaa. Janus-suden kaatamiseen ei olisi tarvinnut myöntää lupaa, jos susien läsnäoloon ja vahinkoihin olisi varauduttu.

Tänä kesänä susipentueita on syntynyt noin viisi enemmän kuin viime vuonna. Suomen susikanta on kääntymässä vihdoin hienoiseen kasvuun, joten Luonto-Liiton Susiryhmän toive kestävästä ja tasaisesti levittäytyneestä susikannasta on mahdollinen.

Sudenmetsästykseen poronhoitoalueen ulkopuolella voidaan myöntää kaatolupa ainoastaan vahinkojen estämistarkoituksessa. Maa- ja metsätalousministeriö (MMM) on myöntänyt yhteensä 15 pyyntilupaa (Liite 1) Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Kymen alueille. MMM perustelee pyyntilupien määrää susikannan "suotuisalla kehityksellä". Päätös kuulostaa siltä, että susikantaa halutaan säädellä metsästämällä, vaikka sudenpyynnin pitäisi olla viimeinen keino, kun muut keinot vahinkojen estämiseksi eivät toimi.

Luonto-Liiton Susiryhmä jatkaa susiaidan rakentamista Etelä-Karjalan Parikkalassa paikallisen lampaankasvattajan kanssa. Perjantaina alkavissa talkoissa rakennetaan noin kilometrin mittainen suoja-aita. Petoaitojen rakentaminen lampaiden tai muiden kotieläinten suojaksi tehdään talkootyönä. Luonto-Liiton Susiryhmän mielestä susiaitojen rakentaminen ei saisi olla ainoastaan kansalaisjärjestöjen aktiivisuuden varassa, vaan valtion on otettava enemmän vastuuta petoasioiden kestävästä hoitamisesta.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätietoja:
Anu Salminen, Luonto-Liiton Susiryhmän työntekijä, 050-5361024, anusalmi(at)cc.joensuu.fi
Outi Ovaskainen, Luonto-Liiton Susiryhmän puheenjohtaja, 040-570 7274, outi_ovaskainen(at)hotmail.com

Liite 1: Maa- ja metsätalousministeriön riistanhoitopiireille annettava määräys riistaeläinten metsästyksen rajoittamisesta sutta ja ilvestä koskien (31.8.2004, Dnro 172/301/2004)
kuuluu seuraaviin kategorioihin:
« syyskuu 2016 »