Sijainti: Pääsivu / Blogi / Suden määritelmä metsästettävänä riistalajina pitää muuttaa

Suden määritelmä metsästettävänä riistalajina pitää muuttaa

Suden määritelmä metsästettävänä riistalajina pitää uudistaa lajin uhanalaisuuden takia. Sudet ovat Suomessa heikossa asemassa, eikä Maa- ja metsätalousministeriön petopolitiikka tue susikannan elpymistä.
Suden määritelmä metsästettävänä riistalajina pitää muuttaa

Kuva: Christa Granroth

Luonto-Liitto tiedottaa 16.12.2015

Luonto-Liiton susiryhmä ei hyväksy Maa- ja metsätalousministeriön harjoittamaa susipolitiikkaa. Ministeriö luovuttaa päätöksentekovallan susien tappamisesta maakuntien riistakeskuksille eli metsästäjille. Tällä hetkellä suurin uhka susien olemassaololle Suomessa on niihin kohdistuva laillinen ja laiton metsästys. Yksi harrastusryhmä ei voi päättää Suomen susien kohtalosta. Myös muita paikallisia ryhmiä pitää kuunnella.

Suden määritelmä metsästettävänä riistalajina pitää uudistaa lajin uhanalaisuuden takia. Sudet ovat Suomessa heikossa asemassa, eikä Maa- ja metsätalousministeriön petopolitiikka tue susikannan elpymistä, vaikka Suomen susikannan hoitosuunnitelma sitä edellyttää.

Maa- ja metsätalousministeriö on ilmoittanut sallivansa 46 suden tappamisen kuluvana talvena. Viimeisimmän Luonnonvarakeskuksen susikanta-arvion mukaan Suomessa elää arviolta 220-245 sutta. Valtio antaa nyt luvan hävittää jopa 20% maamme susikannasta, joka on tällä hetkellä geneettisen kestävyyden minimitasossa. Lapista sudet on tapettu lähes kokonaan ja jäljellä on vain muutamia susiyksilöitä.

”Suomessa sudet elävät jatkuvan jahdin alla. Susille ei anneta mahdollisuutta elää niiden luontaista elämää. Susijahdeilla varmistetaan ainoastaan laumojen hajoaminen ja lisävahinkojen syntyminen. Tämän vuoden kannanhoidollinen susien metsästys ainoastaan lisäsi petovahinkoja”, sanoo Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mari Nyyssölä-Kiisla.

Luonto-Liiton susiryhmä painottaa, että koti- ja tuotantoeläinten asianmukaisen suojaamisen tulee olla ensisijainen ratkaisu petovahinkojen estämiseksi susialueilla. Metsästäjät ovat vastuussa koiriensa turvallisuudesta ja koirien kanssa ei pitäisi metsästää alueilla, joilla susien tiedetään juuri liikkuneen. Näiden alueiden välttämisessä auttaa GPS-pannotetuista susista saatu data sekä muut susien liikkeistä saadut havainnot.

”Susien kannanhoidollisen metsästyksen salliminen vaikuttaa myönnytykseltä salametsästäjille. Suomen susien pelastamiseksi tarvitsemme tehokkaampaa toimintaa Euroopan päättäjien suunnalta”, sanoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

Luonto-Liiton susiryhmä ja Oikeutta eläimille keräävät yhdessä nimiä Euroopan  komissiolle luovutettavaan vetoomukseen susien puolesta. Vetoomuksen tavoitteena on kannanhoidollisen susien metsästyksen lopettaminen ja rakentavamman susipolitiikan edistäminen Suomessa.

Sähköinen vetoomus: http://oikeuttaelaimille.fi/vetoomus-susien-puolesta

Luonto-Liiton lausunto susikiintiöasetuksesta: http://www.luontoliitto.fi/susiryhma/blogi/luonto-liiton-lausunto-susikiintioasetuksesta

Lisätiedot:

Mari Nyyssölä-Kiisla, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja, puh. 045 126 8068, mari.nyyssola-kiisla(at)luontoliitto.fi

Sami Säynevirta, Luonto-Liiton järjestöpäällikkö, 040 560 7303, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi

www.luontoliitto.fi/susiryhma

www.salakaadotseis.fi