Sijainti: Pääsivu / Blogi / Suden kaataminen Kuhmoisissa ei suojaa seudun pihakoiria

Suden kaataminen Kuhmoisissa ei suojaa seudun pihakoiria

Petovahinkojen ennaltaehkäisyyn tarvitaan kestäviä ratkaisuja

Kuhmoisissa kaadettiin sunnuntaina nuorehko urossusi maa- ja metsätalousministeriön myöntämällä poikkeusluvalla. Tämän toivotaan opettavan eloon jääneille laumanjäsenille ihmispelkoa ja lopettavan pihakoirien jahtaamisen. Vaikka susi onkin oppivainen koiraeläin, se tuskin osaa mieltää hirven haaskan lähellä tapahtuneen kaadon rangaistukseksi pihakoirien tappamisesta.

"Pihakoirien ja kotieläinten suojaaminen on kestävämpi ratkaisu petovahinkojen ennaltaehkäisyyn kuin häiriköiksi leimattujen susien tappaminen", Luonto-Liiton susiryhmän Outi Ovaskainen painottaa.

Pihakoirien suojaamisessa tehokkaita ovat esimerkiksi koiratarhat, joista on hyviä kokemuksia muualta Suomesta. Tuoreessa Suomen susikannan hoitosuunnitelmassa todetaan, että koiranomistajalla on lakisääteinen vastuu koiranpidossa järjestää koiralle olosuhteet, jotka turvaavat koiran terveyttä. Koska tehokkaaseen koirien suojaamiseen ei ole ollut aiemmin tarvetta investoida, muuttunut tilanne vaatii uudenlaista asennoitumista koiranomistajilta.

Tapauksessa on nähtävissä haluttomuus elää rinnakkaiseloa Suomen luontoon kuuluvan suden kanssa. Kuhmoisissa oli haettu lupaa kuuden suden eli koko lauman kaatamiseen, mutta lupia myönnettiin vain yksi. Yhden suden ampuminen todennäköisesti jopa pahentaa tilannetta, mikäli jäljelle jäänyt lauma hajoaa ja yksittäiset sudet alkavat etsiä pihoista hirviä helpompaa saalista.

"Huolestuttavaa tässä on se, että Kuhmoisissa metsästäjät suhtautuvat tapahtuneeseen 'tehtävä on suoritettu'-asenteella. Ongelmat on pyrittävä ratkaisemaan sekä eläinlajin että ihmisen kannalta pitkällä aikavälillä kestävästi, mutta niin ei nyt tapahtunut", Ovaskainen muistuttaa.

Useat metsästäjät ovat avoimesti sitä mieltä, että myös susinaaras Ursa pitäisi poistaa, ettei alueelle synny lisää susia. Kuitenkin suden kannanhoitosuunnitelmassa on tavoitteena, että susikanta levittäytyy läntiseen Suomeen ja sinne muodostuu uusia elinpiirejä. Suunnitelmassa painotetaan myös tiedottamisen ja vahinkojen ennaltaehkäisyn tärkeyttä.

Luonto-Liiton susiryhmä ihmetteleekin, onko susikannan hoitosuunnitelma pelkkää sanahelinää. Suomen viranomaisten on otettava vastuullinen rooli susikannan hoidossa ja alettava vihdoin panostaa sudenmetsästystä pitkäjänteisempien toimintatapojen toteuttamiseen petovahinkojen ennaltaehkäisyssä.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Outi Ovaskainen, Luonto-Liiton susiryhmä, 040 570 7274,