Sijainti: Pääsivu / Blogi / Sotkamossa myrkytetty susi kuoli tuskallisesti

Sotkamossa myrkytetty susi kuoli tuskallisesti

Luonto-Liitto on huolissaan petovihan rikollisista ilmenemismuodoista

Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen (EELA) tutkimuksissa selvisi, että kesäkuussa Sotkamon Maaselästä kuolleena löydetty susi oli myrkytetty strykniinillä. Myrkky oli viety maastoon syöttinä tai haaskaan kätkettynä, vaikka metsästyslaki kieltää myrkkysyöttien käytön täysin. Susi on rauhoitettu eläin, joten sen tappaminen ilman erikseen myönnettyä kaatolupaa on aina laitonta.

EELA:n mukaan strykniinin aiheuttama kuolema on eläimelle tuskallinen voimakkaine lihaskouristuksineen ja hengitysvaikeuksineen, ja oireet voivat kestää jopa pari tuntia. Strykniiniä on käytetty esimerkiksi rotanmyrkkynä, ja sen käyttö ja myynti on ollut kiellettyä noin kymmenen vuoden ajan.

Luonto-Liitto tuomitsee jyrkästi myrkyn levittämisen maastoon. Susien laiton tappaminen rikkoo maa- ja metsätalousministeriön ohjaamaa suurpetopolitiikkaa ja vaikeuttaa susitutkimusta. Lisäksi myrkyn levittäminen vaarantaa esimerkiksi marjastajien ja metsästäjien mukana liikkuvien koirien sekä luonnonvaraisten eläinten hengen.

"Myrkyn levittänyt henkilö vaarantaa yleisen turvallisuuden, sillä metsässä voi olla vielä myrkkyä. Esimerkiksi karhunmetsästys alkaa 20.8., ja maastossa liikkuu metsästyskoiria", sanoo Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mervi Koskela.

Kuollut susi oli Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) vuonna 2001 pannoittama Venus-tutkimussusi, ja sillä oli kahdeksan sikiötä kohdussaan. RKTL:n mukaan Venuksen ja sen puolison muodostama lauma ei ole tiettävästi aiheuttanut koira- tai kotieläinvahinkoja. Venus on jo kolmas Kainuussa laittomasti tapettu pantasusi: vuonna 2001 tapettiin Ugri-susi ajamalla autolla sen yli ja viimeistelemällä hengenlähtö sähköllä. Viime marraskuussa ammuttiin laittomasti Igor-tutkimussusi.

Luonto-Liiton susiryhmä epäilee, että ilmi tulleet tapaukset ovat vain jäävuoren huippu: pannoittamattomien susien salakaadot eivät tule julki. Metsästyksenvalvontaa onkin ehdottomasti tehostettava.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätiedot:

Mervi Koskela, Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja,