Sijainti: Pääsivu / Blogi / Salakaadot seis –kampanja kehottaa kertomaan salametsästyksestä

Salakaadot seis –kampanja kehottaa kertomaan salametsästyksestä

Luonto-Liiton huomenna 1.10. käynnistyvä Salakaadot seis –kampanja vaatii loppua salametsästyksestä vaikenemiselle. Kampanjan pääviesti on, että susi kuuluu Suomen luontoon, ja ihmisen sekä suden rinnakkainelo samoilla alueilla on mahdollista.

Maamme susikanta on taantunut viime aikoina voimakkaasti salametsästyksen takia. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen huhtikuussa julkaistun selvityksen mukaan Suomen susikanta taantui vuoden aikana 250-270 yksilöstä noin 200 yksilöön.

- Salametsästyksistä vaietaan yhä yleisesti. Kampanja muistuttaa, että rikoksista vaikeneminen tarkoittaa niiden hiljaista hyväksymistä, sanoo Luonto-Liiton järjestöpäällikkö Sami Säynevirta.

Kampanjassa 15 susialueella elävää tai muuten liikkuvaa suomalaista kertoo kokemuksiaan susista. Mukana on muun muassa metsästäjä, lampuri, laumanvartijakoirien kasvattaja, maitotilaneuvoja ja luontomatkailyrittäjä. Ajatuksia on luettavissa osoitteessa http://www.salakaadotseis.fi/mina.html.

- Olen monesti ollut hukan jäljillä ja kerran nukkunut teltassa parin sadan metrin päässä laumasta, mikä selvisi vasta aamulla. Kohtaamiseni suden kanssa ovat olleet hienoja luontokokemuksia. Sellaisia toivoisin muillekin, toteaa joensuulainen kotiäiti Allu Arresto.

Kampanjan suojelijana on kirjailija Heikki Turunen Pohjois-Karjalasta. Salakaadot seis -nettisivuilta löytyy laaja tietopaketti suden ekologiasta, salakaadoista, petovahinkojen ennaltaehkäisemistä ja jokaisen ihmisen vaikutusmahdollisuuksista. Lähettämällä nettipostikortin voi sitoutua olemaan vaikenematta salakaadoista.

Luonto-Liiton mielestä salakaatojen kitkemiseen tarvitaan paitsi asennemuutosta, myös enemmän resursseja metsästyksen valvontaan, metsästysrikosten selvittämiseen ja petovahinkojen ennaltaehkäisemiseen.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, joka toimii Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä levittää tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, ja pyrkii vaikuttamaan asenteisiin vähentämällä turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

Lisätietoja:

Sami Säynevirta, järjestöpäällikkö, sami.saynevirta(at)luontoliitto.fi,